SM-silver till Piteåelever

Ett av de UF-företag som bedöms kunna drivas vidare lönsamt efter skoltiden, finns i Piteå.

Pristagare. Marie Axelsson och Frida Grandin, DinAxel UF är nöjda efter silver på SM. ”Nu inser vi vilken vikt seriösa företagare lägger vid finansiella frågor”, säger Frida Grandin som tydligen räknar rätt eftersom de prisades i klassen Årets Tillväxtföretag. Foto:

Pristagare. Marie Axelsson och Frida Grandin, DinAxel UF är nöjda efter silver på SM. ”Nu inser vi vilken vikt seriösa företagare lägger vid finansiella frågor”, säger Frida Grandin som tydligen räknar rätt eftersom de prisades i klassen Årets Tillväxtföretag. Foto:

Foto: Ung Företagsamhet Norrbotten

PITEÅ2016-05-18 15:33

Två Strömbackaelever, Marie Axelsson och Frida Grandin, tog hem andraplatsen i tävlingen Årets tillväxtföretag under SM i Ung företagsamhet i Stockholm.

Företaget, DinAxel UF, från Strömbackaskolan i Piteå vann silver i tävlingen Årets tillväxtföretag.

– Härligt! Man får en bekräftelse på allt arbete man lagt ner, säger Frida Grandin.

UF-företag innebär att elever på gymnasiet startar, driver och avvecklar ett företag som en del av sin utbildning. I år driver 828 ungdomar i Norrbotten UF-företag, i hela Sverige är antalet elever över 26 000.

– Vi är så stolta över att Norrbotten visar framfötterna under SM. DinAxel UF har ett stort engagemang och visar verkligen att UF-företag kan bidra till länets näringsliv. Det här UF-företaget gör det redan nu, kommenterar Jeanette Åsberg, regionchef för UF i Norrbotten.

DinAxel UF:s affärsidé är att stötta företag i Pitebygden vid event. Deras största uppdrag är biljettförsäljning inför SM-veckan i vintras i Piteå, där de hade ensamrätt på försäljning till privatpersoner och företag med upp till 20 anställda.

Biljetten under SM-veckan var en mössa och den idén har DinAxel UF utvecklat.

– Vi har tagit fram 23 olika koncept för entréplagg, berättar Frida Grandin.

– Bästa idén på hela mässan var det någon som sa, säger Marie Axelsson och radar upp fördelarna:

– Arrangören får synas med sin logga som får spridning när gäster laddar upp bilder i sociala medier. Och för deltagarna skapar samma kläder gemenskap.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om