"Skoteråkare visar ingen hänsyn"

SABOTAGE. Lantbrukaren Gunnar Sandström är upprörd. Skoteråkare har invaderat hans marker och det kan leda till missväxt som skulle slå hårt ekonomiskt.- De visar ingen hänsyn mot andra, säger han.

Piteå2007-02-13 00:00
PT har tidigare berättat om buskörningen med skoter i Långträsk. Bristen på snö nere vid kusten gör att allt fler skoteråkare väljer att fara till snörikare trakter inåt landet under helger och kvällar. Men en del stannar kvar i Piteås närmaste omnejd.<br /><br />Gunnar Sandström, lantbrukare med 20 mjölkkor och ett 30-tal ungdjur, har sin gård vid Älvsbyvägen mellan Öjebyn och Böle. Hans marker har drabbats hårt av hänsynslösa skoterförare som lämnat djupa spår efter sig.<br /><br />- Det är bara 32 centimeter snö här och stenhårt under. Nog måste folk få köra skoter, men jag blir förjävligt ledsen när de inte visar minsta hänsyn mot andra människor. Blir det missväxt i alla spår måste jag plöja upp och så om ängarna - det kostar tusentals kronor, säger Sandström.<br /><br /><h3>Extra tjock tjäle</h3>Hårda skoterspår, speciellt när det är lite snö, gör att tjälen blir extra tjock eftersom marken inte isoleras från kyla lika bra som där snön är orörd. Detta kan leda till att gräset växer sämre till sommaren och i allra värsta fall kan det helt sluta att komma upp.<br /><br />- Om skoterkörningen skett på våren, när det är djupare snö och skare, hade den nog inte haft någon betydelse. Hur skoterspåren drabbar mina ängar vet jag först till sommaren, men det finns stor risk att gräset slutar växa. Om det här fortsätter kommer jag att polisanmäla det, säger Gunnar Sandström.<br /><br />Kenneth Lundqvist, kommissarie vid Piteåpolisen, känner till problemet med skoterkörning på förbjudna områden i byarna utanför Piteå. <br /><br />Även om det är svårt att komma åt dem som kör vårdslöst så ska polisen skärpa sin bevakning.<br /><br />- Man får inte terrängköra med sin skoter hur som helst. Lederna ska följas och åkrarna får inte bli någon lekstuga. Vi kommer att rikta övervakning mot områden som har problem och även åka ut med skoterpatruller, säger Lundqvist.<br /><br /><h3>Livsfarligt</h3>Han avråder bestämt drabbade markägare från att ta till egna metoder för att stoppa skoterförarna.<br /><br />- Man kan naturligtvis sätta upp skyltar och vädja till skoteråkarna att inte köra på olämpliga ställen. Att anmäla skoterkörningen till oss, gärna med skotrarnas registreringsnummer, är nog annars det enda sättet. Egna lösningar, stängsel av ståltråd eller annat, kan skapa livsfara, varnar Lundqvist.<br /><br /><h3>Slakt</h3>Polisen tror att buskörning med skoter förekommer i alla åldrar, men bonden Gunnar Sandström är av en helt annan åsikt. Han är övertygad om att det är ungdomar som har kört runt i cirklar och lekt på hans ägor. <br /><br />Det finns inga skoterleder i närheten av Sandströms mark, men några skogsvägar och stigar där många skotrar färdas ligger alldeles intill.<br /><br />- De tycker väl det är lajban när de upptäcker ett område med helt orörd snö att köra på. Det ser bedrövligt ut inför kommande säsong, de senaste torra somrarna gör att fodret nätt och jämt räcker över vintern. Blir det missväxt på grund av skoterkörningen så ligger jag risigt till, säger Gunnar Sandström.<br /><br />Om det blir missväxt så tappar han nästa vinters föda till djuren och tvingas betala för plöjning och nytt utsäde. <br /><br />Att köpa allt foder är för dyrt och det finns risk att Gunnar Sandström måste ta till slakt för att lösa problemet.<br /><br />- Skoteråkarna måste vakna upp och begripa att de gör fel. Det kan inte vara av misstag de kör utanför lederna, de får alldeles säkert lära sig vart man får köra under förarutbildningen som är obligatorisk för ungdomar. Jag hade samma problem förra vintern och under sommaren är det fyrhjulingar i stället för skotrar som kör på mina ängar. Hittills har jag valt att inte polisanmäla saken, men fortsätter buskörningen ser jag ingen annan utväg, säger Gunnar Sandström.<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om