Sedan 2009 anvÀnds brÀnsletillsatsen AdBlue för att dra ner utslÀppen i dieselbilar och sÄledes minska bilarnas miljöpÄverkan. Nu öppnar Skoogskoncernens drivmedelsbolag Skoogs BrÀnsle en ny fabrik pÄ Haraholmen. För tvÄ veckor veckan tryckte man pÄ startknappen och produktionen Àr redan i gÄng.
â Vi har jobbat med detta i ungefĂ€r ett Ă„r nu. Det Ă€r en tillstĂ„ndspliktig verksamhet, sĂ„ vi har vĂ€ntat pĂ„ att fĂ„ klart med alla godkĂ€nnanden. I mitten pĂ„ förrförra veckan damp vĂ„rt tillstĂ„nd ner frĂ„n lĂ€nsstyrelsen, och dĂ„ tryckte vi pĂ„ knappen direkt. SĂ„ det Ă€r full drift dĂ€r ute nu, sĂ€ger bolagets vd Thomas Andersson.
I dagslÀget Àr den nÀrmast belÀgna AdBlue-fabriken förlagd till GÀvle, men en stor del av Norrbottens förbrukning av AdBlue fraktas i dag frÄn Europa. Genom att etablera en lokal produktion vill Skoogs brÀnsle nu kapa mÀngden logistik och istÀllet anvÀnda norrbottniskt vatten som bas för bolagets produkt.
â AdBlue bestĂ„r till 70 procent av vatten och stora delar av den AdBlue som förbrukas i Norrbotten fraktas frĂ„n kontinenten. Vi fraktar alltsĂ„ i praktiken en massa vatten frĂ„n Europa. Det blir en hel del onödiga utslĂ€pp och det Ă€r inte hĂ„llbart. I takt med att förbrukningen av AdBlue ökat hĂ€r uppe har vĂ„r frustration ocksĂ„ ökat, dĂ€r vi tĂ€nkt att "varför gör vi inte detta lokalt istĂ€llet", sĂ€ger Thomas Andersson och fortsĂ€tter:
â Nu fraktar vi istĂ€llet hit urea i koncentrerad form och sĂ„ anvĂ€nder vi norrbottniskt vatten som tillsats. Det Ă€r ruskiga mĂ€ngder transporter som vi nu kan undvika.
PT trÀffar vd:n Thomas Andersson samt försÀljningschefen Simon Skoog pÄ bolagets nya fabrik pÄ Haraholmen. Fastigheten Àr nyligt införskaffad enkom för ÀndamÄlet och har utrustats med toppmodern utrustning för att uppnÄ de godkÀnnanden som krÀvs för produktion. Den nya fabriken har en maximal produktionskapacitet pÄ cirka 20 000 kubik AdBlue per Är, vilket motsvarar 20 miljoner liter. I dagslÀget har man kört igÄng med ett skift, vilket motsvarar ungefÀr hÀlften av maxkapaciteten. SÄ smÄningom hoppas man kunna rampa upp till full produktion.
â Nu kör vi den pĂ„ enkelskift, men vi kan vĂ€xla upp den till skiftgĂ„ende verksamhet för att nĂ„ full produktion. I dag sĂ€ljer vi större delen till Ă„keri och entreprenader, och en mindre del till konsument. Det Ă€r nog den mix vi kommer att ha Ă€ven framöver. Men vi vill absolut sĂ€lja till mer till slutkonsumenter och dĂ€rför bygger vi ocksĂ„ ut vĂ„rt eget nĂ€t av tankstationer för AdBlue dĂ€r folk kan Ă„ka och fylla, berĂ€ttar Thomas Andersson.
I samband med fabriksstarten har bolaget anstÀllt fyra personer som i kombination med en del omfördelning av befintlig personal nu arbetar med att driva fabriken. Thomas Andersson rÀknar ocksÄ med att ytterligare arbetstillfÀllen kan skapas i samband med att bolagets marknadsandelar ökar.
â Vi hoppas sjĂ€lvklart att vi ska bli Ă€nnu fler framöver. Vi rĂ€knar med 10-15 anstĂ€llda vid full produktion. Det verkliga antalet arbetstillfĂ€llen blir dĂ€remot betydligt fler dĂ„ vi ocksĂ„ ska transportera den hĂ€r produkten i Norrbotten, sĂ€ger han.
AdBlue som produkt Àr varumÀrkesskyddad under den tyska organisationen VDA, som stÀller stora krav pÄ hygien och processkontroll innan de godkÀnner en aktörs tillverkning av produkten. Simon Skoog berÀttar att bolaget fick beröm för anlÀggningen, som han beskriver som Sveriges modernaste.
â Produkten Ă€r egentligen vĂ€ldigt enkel att producera, den bestĂ„r av vĂ€ldigt fĂ„ ingredienser. DĂ€remot ska processen nĂ€r man gör den uppfylla vissa krav, och det Ă€r knepigare. Det Ă€r vĂ€ldigt höga renlighetskrav. Vi fick dock mycket beröm. Killen som kom och inspekterade anlĂ€ggningen sa att det Ă€r bland de renligaste anlĂ€ggningarna han sett. Det Ă€r sĂ„ klart kul att höra, vi har ju lagt en del pengar pĂ„ att det ska bli sĂ„.
Investeringskostnaden berÀknas till runt 30 miljoner kronor. Trots bolaget tror sig kunna göra affÀr av AdBlue-tillverkningen pÄ Haraholmen sÀger Thomas Eriksson att satsningen snarare syftar till att minska bolagets klimatpÄverkan.
â Visst rĂ€knar vi med att fĂ„ ekonomi i det hĂ€r, men frĂ€mst handlar det om att klara vĂ„ra egna hĂ„llbarhetsmĂ„l. Jag tror ocksĂ„ att miljökraven pĂ„ företagen kommer att fortsĂ€tta att bli hĂ„rdare i framtiden. Det hĂ€r Ă€r ett sĂ€tt för oss att skapa en miljövĂ€nligare produkt, sĂ€ger han.
Elektrifieringen av vÀrldens bilflotta har seglat upp som ett stekhett Àmne och dÄ hÄrdare utslÀppsmÄl och en stramare klimatpolitik har satt den globala bilindustrin i gungning. I dag satsar mÄnga biltillverkare pÄ att helt fasa ut sina fossila drivlinor till förmÄn för el och vÀtgas, vilket ocksÄ skulle omintetgöra behovet av AdBlue. Varken Thomas Andersson eller Simon Skoog ser dÀremot nÄgon större risk för att
â Vi satsar hĂ„rt pĂ„ el och kommer att ha 40-45 laddstationer igĂ„ng under 2025, men vad gĂ€ller fordonsflottan sĂ„ tror jag att vi kommer att ha en mix mellan el och fossila motorer under en vĂ€ldigt lĂ„ng tid. Tittar man 10 Ă„r framĂ„t tror vi att det finns en vĂ€ldigt god prognos för tillverkning av AdBlue.