Skoogs bränsle planerar för införandet av nya bensinstandarden E 10. Energiföretaget har en mängd mindre tankstationer över landet där man säljer både diesel och bensin. På de flesta små stationerna säljs en typ av bränsle. Inför övergången till E 10 gäller det, enligt ägaren Roland Skoog, att tänka till så att rätt bränsle hamnar på rätt station. Han tar Ammarnäs som exempel.
– Här finns det massor med fyrhjulingar, skotrar och båtar så här kommer vi att tillhandahålla 98 oktan som inte finns på så många ställen men som funkar i alla motorer. Därför kommer vi att ha det här annars blir vi nog hängda.
Skoogs bränsle levereras färdigblandad från leverantören till Haraholmen där den förvaras i stora cisterner. Här fyller Skoogs sina tankbilar och bränslet körs ut till sina stationer.
Vad priset för en liter E 10 respektive 98 oktan (E 5) kommer att ligga på vill han inte spekulera i men han är helt säker på att det blir dyrare än i dag.
– Etanol är dyrare än bensin och blandar man i mer etanol i bensinen blir den såklart dyrare.
Då det gäller miljövinster tror Roland Skoog att byte till E 10 i slutändan är positivt. Detta förutsatt att den etanol som tillsätts i bensinen är framtagen på ett "grönt" sätt.
– De allra flesta bilar och nyare fyrhjulingar med mera är gjorda för att köra på den nya bensinen som reducerar koldioxidutsläppen. Det är rätt väg att gå.