"Skattebetalarna står för notan"

Påminnelse med sms har haft effekt på folktandvården i Piteå, men det finns en önskan att det ska bli bättre.– Det är ju vi skattebetalare som står för notan, säger Maj Olovsson, enhetschef på kliniken i Piteå.

Karin Vikström, verksamhetschef, och Maj Olovsson, enhetschef i Piteå, hoppas att fler patienter ska förstå vikten av att komma när de har fått en tid alternativt avboka i tid. Det skulle lösa många problem.

Karin Vikström, verksamhetschef, och Maj Olovsson, enhetschef i Piteå, hoppas att fler patienter ska förstå vikten av att komma när de har fått en tid alternativt avboka i tid. Det skulle lösa många problem.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2015-04-17 19:31

Situationen i Piteå är snarlik den i övriga länet, men vissa månader har de missade tiderna legat under fem procent.

– Jag kan inte säga att det är ett jätteproblem, men visst önskar vi att fler ska komma ihåg sina bokade tider, säger Karin Vikström, verksamhetschef i Piteå.

Ta ut avgift

Samtidigt påpekar Vikström att i den här gruppen räknas även de som ringer och avbokar "i sista minuten". Regelverket gör klart att om man avbokar senare än två timmar innan stängning dagen före det planerade besöket eller inte avbokar alls debiteras man 400 kronor. För barn är avgiften 150 kronor.

– Men har du tid en måndagmorgon går det ju inte att ringa på söndagen. Det kan också handla om att folk blir sjuka eller inte kan på grund av jobbet. Så vi kan inte alltid ta ut avgiften, säger Karin Vikström.

Påminnelse med sms har, som sagt, viss effekt och nu har det införts ytterligare en påminnelse, men hur det slagit är för tidigt att säga.

Delvis sysslolösa

Det sägs att tandvårdspersonal står sysslolösa på grund av att folk uteblir från sina bokade tider?

– Nja, det är väl en sanning med modifikation. Ibland kan man ta itu med administrativa saker, men det blir inte särskilt rationellt. Så visst är det problematiskt, säger Maj Olovsson.

– Om folk avbokade i tid så hinner vi kanske kalla in nya patienter. Det vore väldigt bra för verksamheten, säger Karin Vikström.

Kan högre straffavgifter förbättra situationen?

– Nja, visst, det finns säkert en smärtgräns, men många gånger handlar det om barn. Vi hoppas att påminnelser och tydlig information ska få det att gå åt rätt håll.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om