Sju av tio kuggar på körkortet
1 oktober ifjol infördes körkort för EU-moped. Kunskapskraven höjdes kraftigt och det märks. Över 70 procent kuggar på första teoriprovet.
Sara Johansson, 15 år, har hört att teoriprovet ställer till problem för många. Hon ska göra det på tisdag nästa vecka och tänker plugga ordentligt inför det.
Foto:
1 oktober till början av april.
Körkortet är nytt. Före 1 oktober ifjol räckte det med en kortare utbildning för att få förarbevis. Men i och med att ett körkort infördes så skärptes kraven.
Alla som ska ta körkoret måste övningsköra med handledare i fyra timmar. Dessutom måste personen genomgå en åtta timmar lång teoriutbildning som avslutas med ett prov.
Det är uppbyggt på samma sätt som ett prov för bilkörkort.
- Teoridelen är ordentligt skärpt och det är bra för det är ju samma trafik som alla trafikanter färdas i, säger Olov Stenlund på Transportstyrelsens vägtrafikavdelning.
72 procent kuggade
Svårighetsgraden är alltså höjd. Från oktober till aprils inledning gjorde 2 000 personer teoriprovet. Runt 72 procent kuggade första gången. Fler klarade det på andra försöket.
- En del behöver några försöka på sig. Snittet ligger på tre-fyra prov men då är det en begränsad grupp som har väldigt många omprov som drar upp statistiken, säger Hans Mattsson på Transportstyrelsens trafikenhet.
Myndigheten jublar inte direkt över siffrorna.
- Det här är inget bra betyg till utbildarna i landet, säger Olov Stenlund.
Hur kunde det bli så här? Ja, det pratas om flera förklaringar:
- Det är inte alla utbildare som gjorde om den gamla utbildningsplanen när nya körkortet trädde i kraft. Istället körde man på som tidigare. Därför blev det en chock för vissa elever att provet handlade om andra saker än vad man fått lära sig under kursen, säger Hans Mattsson.
Ny teoribok
Provet är utformat av Trafikverket. Fram till 1 oktober var det utbildarna som skötte den biten.
- Det gjorde att proven såg olika ut hos varje utbildare och att man i proven tog upp samma saker som man själva hade tryckt på i utbildningen, säger Hans Mattsson.
Det nya körkortet började alltså gälla 1 oktober. Men först för en dryg månad sedan fanns en teoribok för AM-körkort.
Varför har inte Transportstyrelsen sett till att det finns utbildningsmaterial?
- Vi som myndighet ger inte ut något officiellt material. Det vore att ta död på alla konkurrens. Det är utbildarnas uppgift att se till att ha bra material, säger Hans Mattsson.
Men det verkar inte ha fungera så bra?
- De som körde igång utbildningen tidigt hade inte satt in sig i de nya kraven utan hade för bråttom. Vi har tillsynsansvar och kommer att kontrollera om utbildare inte håller måttet.
"En skandal"
Roberts trafikskola i Piteå vill hålla måttet och har därför till nyligen avvaktat med att hålla utbildningar som ger AM-körkort.
- Vi har velat vänta in nytt och bra kursmaterial vilket nu finns, säger trafikläraren Robert Vikström som inte gillar att över 70 procent kuggas på första teoriprovet och beskriver det som en skandal.
- Så ska det inte vara. Ligger man i och verkligen försöker ska man klara det på första försöket, säger han.
- Men jag tror att många elever har underskattat provet. Det är nästan som för ett bilkörkort och det är bra att krav ställs, säger Robert Vikström.
FAKTA AM-körkort
Den 1 oktober 2009 infördes AM-körkort för EU-moped efter ett riksdagsbeslut. Personer som redan hade ett förarbevis fick det omvandlat till AM-körkort.
Du måste ha fyllt 15 år för att ta AM-körkort.
Det krävs minst 12 timmars utbildning för att ta körkortet. Det är fördelat på fyra timmar körning och åtta timmar teori.
Inget förarprov krävs däremot ett teoriprov som består av 65 frågor med svarsalternativ.
Från 1 oktober till början av april gjorde ungefär 2000 personer teoriprovet. Cirka 72 procent misslyckades först gången.
Ett prov kostar 220 kronor och kötiden är cirka en vecka.
Du måste ha fyllt 15 år för att ta AM-körkort.
Det krävs minst 12 timmars utbildning för att ta körkortet. Det är fördelat på fyra timmar körning och åtta timmar teori.
Inget förarprov krävs däremot ett teoriprov som består av 65 frågor med svarsalternativ.
Från 1 oktober till början av april gjorde ungefär 2000 personer teoriprovet. Cirka 72 procent misslyckades först gången.
Ett prov kostar 220 kronor och kötiden är cirka en vecka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!