Sista veckan med gamla Piteå-Tidningen
Kommande måndag får du en tidning i lådan som är förbättrad på flera plan. Detta sagt utan att påstå att
Piteå-Tidningen som den ser ut i dag är en dålig produkt.
Snarare handlar det om att vi anpassar oss efter läsarnas krav och de förändringar som sker i vår omvärld. Att en tidning byter utseende med jämna mellanrum är inte mer konstigt än exempelvis variationerna i klädmodet.
Men vi tar också hänsyn till förändrade vanor och anpassar tidningen efter det. Vi känner till läsarnas tidspress och gör vad vi kan för att ingen ska missa den viktiga samhällsinformationen.
Konsekvensen blir att vi levererar kortare och fler nyhetstexter, presenterar dem på ett sätt som göra att varje läsare snabbt hittar det intressanta för dem och jobbar mycket med faktarutor, sammanfattningar och fördjupningar.
Jag vet genom de läsarkontakter vi haft under omgörningen att de flesta gillar det nya. Men jag vet också av erfarenhet att ett antal av er inte kommer att tycka speciellt bra om att vi stukar om tidningen och att många av er kommer att hävda att texten blivit mer svårläst.
Redan nu kan vi säga att texten i våra artiklar blir mer tydlig och lättläst. Men ovanan med det nya ger en känsla av att något är fel och då är det oftast läsbarheten som sägs vara problemet.
Vi ser med spänning fram mot era reaktioner på måndag och vill verkligen veta vad ni tycker.
Senare under veckan kommer vi att berätta hur vi ska samla upp alla era röster.
När vi släpper vår nya tidning kommer det att finnas saker som kanske inte går hem hos den stora skaran läsare. I sådana fall lyssnar vi och gör justeringar. Det är sig inga konstigheter då läsarpaneler och fokusgrupper inte alltid är representativa fullt ut för alla läsare.
Den uppmärksamme har redan noterat att vi smugit igång förändringen på bland annat vår fastighet i Piteå och sponsorplats på något idrottslag. Vår nya logotyp i kortformen PT och tidningshuvudet blir helt nytt och det för med sig ett stort arbete utanför våra huvudprodukt på papper och webb.
För att hinna med bytet av av logotypen på otaliga platser runt om i spridningsområdet har vi tvingats tjuvstarta.Internt är vi mycket nöjda med den nya logotypen. Men faktum är att den första reaktionen jag fick av någon utanför Piteå-Tidningen och branschen som sett logotypen på plats var klart negativ.
Vårt gamla PT-ägg är förknippat med mycket historia och känslor och jag kan förstå att många av er skulle vilja ha ägget kvar. Det fick 40 år och därmed den PT-logotyp som funnits längst inräknat att även ägget justerats genom årtiondena.
Vår förhoppning är att även den nya loggan ska skapa samma positiva känsla.
3 heta:
1. Debatten i PT om kampsport
2. Barack Obama
3. Nya Piteå-Tidningen
3 kalla:
1. Den här listan som inte återfinns i nya PT
2. Svårigheten att skilja på sak och person i debatter
3. Nivån på fonderna
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!