– Tidigare har vår växel kopplat majoriteten av samtalen vidare men nu bygger vi rutiner och kompetens för att kunna besvara fler frågor direkt, säger Tony Nilsson, VD på YouCall.
Medborgarservice är fortfarande under uppbyggnad men tanken är att när man ringer kommunväxeln så ska man få två val, att välja Medborgarservice för enklare frågor och svar eller den vanliga växelfunktionen.
Receptionen flyttas
– Vi räknar med att tjänsten ska komma igång under våren, men innehållet kommer att vara under utveckling hela året, säger Tony Nilsson.
Medborgarservicen kommer även att utökas för den som har ärenden eller söker information på stadshuset. Receptionen flyttas och byggs om för att förbättra bemötandet och tanken är att fler ska få hjälp med enklare ärenden där istället för att behöva söka upp berörd förvaltning.
Snabb information
– Målet är att Piteborna ska uppleva att man enkelt och snabbt kan få information om kommunala tjänster som är av mer generell karaktär, oavsett om kontakten sker via telefon eller vid besök i Stadshuset, säger Mats Berg, kommunchef.