Sänkt fart på vägarna

I september väntas hastigheten sänkas på flera avsnitt längs de europavägar som går genom Norrbotten. Men det är bara början på den översyn av hela det statliga vägnätet som Vägverket nu genomför.

Vi har vant oss vid hastigheterna 30, 50, 70, 90 och 110 kilometer i timmen, men nu planeras ytterligare fem hastigheter (40, 60, 80, 100 och 120 kilometer i timmen) för att bättre anpassa fart till vägstandarden.

Vi har vant oss vid hastigheterna 30, 50, 70, 90 och 110 kilometer i timmen, men nu planeras ytterligare fem hastigheter (40, 60, 80, 100 och 120 kilometer i timmen) för att bättre anpassa fart till vägstandarden.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2008-04-30 06:00
I ett första skede ska nya hastighetsbegränsningar genomföras på europavägarna (E4, E10 och E45) i Norrbotten. En översyn som för övrigt pågår i hela landet. Vägverkets förslag kan förändras fram till september, men för Piteå kommuns del är det i nuläget två avsnitt som berörs. Från länsgränsen till Jävre sänks hastigheten från nuvarande 110 till 90 kilometer i timmen. Samma sak sker mellan norra infarten till Rosvik och cirka 1,5 kilometer söderut. Den enda höjning som föreslås är längs E4 mellan södra infarten till Råneå och Töre, från 90 till 110.
- Det är ett förslag vi skickat ut som länsstyrelsen ska lämna synpunkter på. Därefter formulerar vi det remissförslag som länsstyrelsen, kommunerna och polismyndigheten kan ha synpunkter på. Med utgångspunkt från vad som framkommer formulerar vi ett slutligt förslag som Vägverkets generaldirektör ska godkänna. I slutet av september räknar vi med att genomföra förändringarna, säger Per Eriksson, projektledare på Vägverket region norr.
Farten sänks
Men det tycks bli sänkningar av hastigheten på många vägsträckor?
- Ja, det är troligt. Tanken är att hastigheten i större utsträckning ska anpassas efter vägens trafiksäkerhetsstandard. Det ska vara en enhetlig bedömning av hastighet och vägtyp, säger Eriksson.
Vägar med mitträcke (2+1-vägar, 2+2-vägar och 1+1-vägar) får hastighetsgränsen 100 eller 110. Icke mötesfria vägar får hastighetsgränsen 100 eller 90 kilometer i timmen om standarden är lägre. Andra hastigheter som 60 och 80 kan också bli aktuellt, särskilt när vägverket går vidare med översynen av riksvägarna (exempelvis Älvsbyvägen och Arvidsjaurvägen) våren 2009 och resterande statliga vägnät hösten 2009.
Tiogradig skala
- Det nya systemet är mer flexibelt och har en tiogradig skala från 30 till 120 kilometer i timmen. I Norrbotten blir dock högsta tillåtna fart 110, säger Per Eriksson.
Vid korsningar och bebyggelse kan för övrigt länsstyrelsen besluta om lokala hastighetsbegränsningar. Det finns också möjlighet för kommunerna, dock inga krav, att se över hastighetsbegränsningarna i stadsvägnätet (30, 40 och 60 kan bli aktuellt).
Vägverkets ambition med nya hastighetsbegränsningar är att spara liv, minska koldioxidutsläpp och buller samt förbättra luftkvaliteten. De positiva samhällsekonomiska effekterna beräknas uppgå till cirka 50 miljoner kronor per år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om