Senhöstens sandbilar har redan varit i gång några veckor och en och annan saltbil syns också efter vägarna i Trafikverkets driftområde, region norr.
– Ja, vi har gått på vinterjouren som är från första oktober till sista april, säger Magnus Holmbom, platschef i driftområde Piteå.
De statliga vägarna i Norrbottens län sköts av entreprenörer som arbetar på uppdrag av Trafikverket.
Entreprenörerna plogar, saltar och sandar, river is, tar bort snö och tinar trummor.
De har en tät dialog med Trafikverket och de har tillgång till avancerad väderinformation och vet i förväg när det är dags att dra i gång halkbekämpning och plogning.
Halkbekämpningen sker ofta redan innan temperaturen faller för att hindra att vägbanorna fryser, exempelvis efter E4.
Sandningen dominerar stort i området. E4 ner till länsgränsen saltas, annars handlar det om enstaka saltningsinsatser när det kommer regn på kall vägyta. Väg 374, Älvsbyvägen, har exempelvis saltats de senaste dagarna.
– Det är bara de första veckorna det saltas, sanden biter inte på ”svart-is” som bildas på slät asfalt. Den blir fuktig och det bildas en tunn, tunn ishinna som är svår att knäcka med sand. Vi behöver bara lägga en liten mängd salt för att få en vägbana med fullt grepp, säger Magnus Holmbom.
Har du exempel på någon besvärlig vägsträcka?
– Vid Ursberget mellan Bergsviken och Vitsand. Där blir det ofta väldigt halt och det är vattenskyddsområde, så vi får inte salta.