- Friskvård ligger i tiden och när företag har konferens ska det ofta vara förenat med någon form av aktivitet eller upplevelse. Vi tänkte att fotboll som är så oerhört stort borde kunna vara en angelägenhet för väldigt många. Då föddes tanken att skapa en företagsturnering, säger Per Öhgren.
Fotboll populärt
En första pejl hos några företag fick ett positivt bemötande och SAIK:s styrelse gjorde high-five. En kontakt knöts med marknadsföraren Tomas Riklund, vars rika kontaktnät kom väl till pass.- Jag har tryckt på lite knappar och jag kan konstatera att fotboll är populärt. Via olika nätverk tror vi att vi kan nå väldigt många företag i landet. Det är ett perfekt arrangemang och kan ses som en del av Piteå som turist- och evenemangsstad, säger Riklund.
Cupen ska genomföras den 17-18 augusti och förhoppningen är att 30-50 lag ska nappa detta första år. Förmodligen mest företag från Norrbotten och Västerbotten, men målsättningen sträcker sig längre än så. Där av namnet Piteå World Cup.
- Vi samarbetar med Pite havsbad som ska stå för boende och bankett och via deras kunder kanske vi kan nå företag i Italien och Tyskland. Även Resesäljarna i Piteå är involverade i konceptet, säger Henry Lundgren, ordförande i SAIK.
Bara för anställda
Lagen spelar sjumanna och det ska finnas både herr- och damklass. Och även om det är tävling så ska inte lekmomentet helt glömmas bort.- Vitsen är att alla kan vara med, men man kan inte värva ihop lag. Bara anställda får delta. En slags personalvård som med fördel kan kombineras med konferenser eller liknade. Så vitt vi vet är det här en unik satsning i Sverige, säger Ove Karlsson.
Storfors AIK har en komplett fotbollsanläggning med fem fullstora elvamannaplaner som kan delas upp i flera sjumannaplaner. Förhoppningen med cupen är att den ska ge intäkter till verksamheten.
- Vi tror stenhårt på den här iden. Jag är övertygad om att det sprittar i många gamla ben inför utsikten att än en gång få springa ut på en fotbollsplan, säger Per Öhgren.