Så mycket ökade utsläppen i länet

Utsläppen från lastbilarna i Norrbotten ökade med 2 200 ton under 2017. Biodrivmedelsexpert Lena Nordgren anser att fler måste gå över till förnybara drivmedel.

Förra året ökade koldioxidutsläppen från Norrbottens lastbilar med 2 200 ton. Lena Nordgren, SEKAB, anser att det är en ohållbar utveckling. (Arkivbild)

Förra året ökade koldioxidutsläppen från Norrbottens lastbilar med 2 200 ton. Lena Nordgren, SEKAB, anser att det är en ohållbar utveckling. (Arkivbild)

Foto: Tony Berglund

PITEÅ2018-05-28 13:28

Förra året ökade koldioxidutsläppen från Norrbottens lastbilar med 2 200 ton. Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB, anser att det är en ohållbar utveckling om vi ska nå målet att hålla jordens temperaturökning väl under två grader. Men utsläppen skulle kunna vara 90 procent lägre – om alla lastbilar kördes på etanolbränslet ED95, anser hon.

– Fungerande transporter är helt nödvändiga för ett fungerande samhälle, men dess klimatpåverkan måste minska i snabbare takt. Lösningen är att fler går över till förnybara drivmedel i stället för att köra på fossil diesel.

De tunga lastbilarna i Norrbotten körde 500 000 mil längre under fjolåret jämfört med 2016, enligt statistik från myndigheten Trafikanalys. Att utsläppen inte ökade mer beror främst på att allt fler kör på förnybara drivmedel samtidigt som motorerna blivit mer effektiva.

Men fortfarande körs de allra flesta lastbilar på diesel. Om de i stället hade tankats med etanol hade utsläppen kunnat minska med upp till 90 procent – en minskning med 80 000 ton koldioxid för lastbilarna i Norrbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om