Så lyder kriterierna för lärarlönelyftet och förstelärare

Det finns fyra kriterier för att få del av lärarlönelyftet, men det räcker att uppfylla ett av dem.

Piteå2016-10-25 18:55

Skolverket skriver på sin hemsida att ”Du ska ha visat intresse för och god förmåga till att utveckla undervisningen på egen hand och tillsammans med kollegor och därigenom förbättrat elevernas studieresultat eller måluppfyllelsen i skolan”.

Detta ska ha skett genom att läraren:

tagit särskilt ansvar för att utveckla undervisningen genom kollegialt lärande i former som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet,

med stöd av formell utbildning på avancerad nivå utöver lärarexamen eller förskollärarexamen förbättrat undervisningens innehåll, metoder och arbetssätt,

tagit särskilt ansvar för att stödja lärar- eller förskollärarstudenter och kollegor som är nya i yrket eller tagit särskilt ansvar för att utveckla ämnen eller ämnesövergripande områden, eller

tagit särskilt ansvar för särskilt komplicerade undervisningssituationer.

Det räcker att uppfylla ett av de fyra ovanstående kraven för att få del av Lärarlönelyftet.

Miljardreform

Regeringen har avsatt tre miljarder för reformen och det räcker till cirka 60 000 lärare. Långt ifrån alla lärare, men regeringen överlåter åt kommunerna att bestämma hur många som får ta del av lärarlönelyftet och hur mycket varje lärare ska få. Löneökningen ska i genomsnitt vara minst 2 500 kronor och högst 3 500 kronor per månad. Den enskilda kommunen kan välja att ge en lärare 1 000 kronor och en annan 5 000 kronor eller besluta att ge samma löneökning till alla lärare som ingår i satsningen.

Tidsbegränsning

När det gäller reformen förstelärare så har många kommuner valt att låta tjänsterna vara tidsbegränsade. Regeringens intention med reformen är att löneökningarna ska vara permanenta och att de som utses till förstelärare blir det tillsvidare.

En förstelärare:

är legitimerad lärare,

kan genom dokumentation redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet,

har visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen, även i övrigt av huvudmannen bedöms som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om