PT har tidigare redogjort för de problem både företag och privata haft att få byggnadslov inom Norrbotniabanekorridoren. Framförallt har enheten näringsliv och samhälle pekat på det orimliga att en icke beslutad järnväg tillåts hämma tillväxten och utvecklingen i en kommun.
– Vi har gjort flera propåer till både Trafikverket och förre infrastrukturminister Elmsäter-Swärd, men intresset har varit svalt eftersom den förra regeringen inte ville satsa på järnvägen, säger kommunalrådet Peter Roslund.
Nu ser han dock möjligheter sedan regeringen beslutat ställa sig bakom en EU-ansökan om stöd till en första del av Norrbotniabanan, men en förutsättning för att börja smalna av bansträckningen genom centrala Piteå är statlig stöd.
– En hel järnvägsplan för Piteå-Skellefteå, kan kosta 220 miljoner kronor. Enbart en lättare plan genom Piteå kan kanske kosta 5-10 miljoner kronor. Får vi klarhet från staten kan arbetet med att förändra planen påbörjas och ett sådant positivt besked hoppas jag på under våren, säger Peter Roslund.