Gäster och föreläsare var Eskilstunas kommunalråd Hans Ekström och infrastrukturstrategen Lennart Nilsson. De delade med sig av erfarenheter man dragit efter att Svealandsbanan började trafikeras 1997.
- Från ett dåligt läge 1998 har utvecklingen i Eskilstuna vänt. Befolkningen har ökat med fem procent och en del av detta beror på Svealandsbanan, säger Hans Ekström.
Viktigt välja rätt läge
Det kostade drygt två miljarder kronor att bygga järnvägen mellan Södertälje och Eskilstuna, en sträcka på åtta mil. Regionens kommuner stod för 18 procent eller 360 miljoner kronor av den summan.- Det blev en sjudubbling av de kollektiva resenärerna mellan åren 1993 och 2000. En fjärdedel av dem åkte bil innan järnvägen fanns, men det har också blivit en stor andel nya resenärer, säger Lennart Nilsson.
Den kanske viktigaste slutsatsen man dragit är hur betydelsefullt det är att välja rätt läge för järnvägsstationerna.
- Det är nästan alltid enklare att lägga stationen externt, alltså utanför staden. Men hamnar den där blir ortens varumärke en skylt ute på en åker. Stationen ska vara ortens viktigaste plats och man ska inte vara snål med utformningen. Bygger man bostäder och kontor i närheten blir de attraktiva och markvärdet i anslutning till stationen stiger - värdestegringen kan användas som en del av finansieringen, säger Hans Ekström.
Enligt de två föreläsarna är bullret som järnvägen avger inget problem. Bullerplank och modern teknik gör att man kan bo och förhoppningsvis sova medan tågen rusar förbi bara några meter bort.
- I Eskilstuna bor det folk bara 30 meter från spåret. Man bygger dessutom nya bostadsrätter på samma avstånd, säger Hans Ekström.
Parkeringshus
Att helst bygga dubbelspår och att tänka på parkeringsproblematiken för bilar vid stationerna är andra lärdomar som Eskilstunas kommunledning dragit sedan Svealandsbanan kom i drift.- Vi tittar på möjligheten att bygga parkeringshus bredvid stationen. Bygger man en enkelspårig järnväg blir spridningen av eventuella förseningar enorm, det slipper man med dubbelspår, säger Ekström.
Piteås kommunalråd Peter Roslund fanns med på informationskvällen och lyssnade uppmärksamt på föreläsarnas synpunkter och förslag. Han gjorde ingen hemlighet av att han vill ha en järnvägsstation i centrala Piteå och dra Norrbotniabanan över Pitsund.
- Då kan man lägga godscentralen på Pitholm - mitt mellan hamnen och industrin. Beslutet tas formellt av Banverket 2008, men de Pitebor som vill vara med och påverka måste komma med sina synpunkter redan nu. Kommunen samlar in dem, säger Roslund.
Rådet till Stockholm
På onsdag åker kommunalrådet till Stockholm för att presentera Norrbotniabanan för infrastrukturminister Åsa Torstensson, c.- Bolidens ekonomichef följer med och representerar industrin. Norrbotniabanan är viktig, under de närmaste tio åren kommer det att investeras 40-50 miljoner i länet, säger Peter Roslund.