Men i det här fallet gick beställningen direkt till NCC.
- En mycket speciell, ja oerhört ovanlig situation. Normalt sett så lägger vi ut alla jobb över 600 000 kronor på offentlig upphandling, säger teknik- och gatuchefen Åsa Öberg.
Beroende av stöd
Men så skedde alltså inte den här gången.
- Om vi hade gått den vanliga vägen hade det överhuvudtaget inte blivit något bygge. För att vi skulle ha råd med rondellen var vi beroende av stöd från Trafikverket och beskedet därifrån kom oerhört sent.
- Trafikverket betalar hälften av kostnaden, max 1,8 miljoner kronor. Men då måste vi bygga färdigt redan i år.
Ju mindre som blir klart i år - desto mer sjunker stödet från Trafikverket.
Enligt Öberg medförde det ett pressat tidschema (bygget sker augusti-oktober), som i sin tur gjorde att NCC fick jobbet utan konkurrens.
- Vi hann inte göra någon upphandling, utan rondellen måste byggas klart innan snön kommer för nästa år får vi inga pengar från Trafikverket. Det var extremt lite tid och då blev det så här.
Det kalkylerade priset på projektet är satt till 3,6 miljoner kronor. Piteå kommuns agerande strider inte mot lagen - istället har man utnyttjat ett kryphål.
Myndigheter kan nämligen frångå lagen om offentlig upphandling om det finns en synnerlig brådska beroende på förutsättningar som myndigheten själv inte kunnat förutse. Något som kommunen menar att Trafikverkets sena besked och villkor för ekonomiskt bidrag har skapat.
- Det här är en mycket mycket extrem situation. Men tidspressen gjorde att vi inte hade något val, säger Åsa Öberg.