Åsa Romson, ett av Miljöpartiets två språkrör är på plats på Stora Nolia och i ett 30-gradigt varmt Piteå. Inne på Ekbergs konditori kommer en man fram och vill tycka till när han känner igen henne.
– Se till att Inlandsbanan blir fixad för trafik! säger han och Romson gör tummen upp.
– Semestern för oss politiker är slut. Nu har slutspurten på valrörelsen börjat på allvar! säger hon och konstaterar i samma veva att det är roligt när energinivån höjs.
EU-valet blev en stor succé för partiet som fick drygt 15 procent av rösterna och blev näst största parti – nu laddar man för val den 14 september.
Tror du att det bli ett regeringsskifte?
– Ja, jag tror och jag hoppas det! säger Åsa Romson vars parti går till val med löfte om att bland annat Norrbotniabanan ska byggas. I skuggbudgeten finns 10 miljarder kronor redan avsatta för att kunna bygga den första delsträckan mellan Umeå och Skellefteå.
– Den ska byggas under den nuvarande infrastrukturperioden, det är oerhört viktigt för transporterna och näringslivsutvecklingen här uppe. Ja, den är viktig för hela Sverige, säger Romson som tycker det är "beklämmande" att man ännu inte kunnat komma fram till någon lösning.
– Tåg som kommunikationsmedel blir allt viktigare, säger Åsa Romson som även vill fördubbla kollektivtrafiken i Sverige och få bilisterna att köra med förnyelsebara bränslen.
"Är redan dyrt"
Men partiet vill också höja bensinskatten med en "klimathundring" – alltså hundra kronor i månaden för en normalbilist för att kunna finansiera sina satsningar. Ett belopp som Romson bedömer att bilisterna, även i norr där avstånden är långa och kollektivtrafiken mindre utbyggd, är beredda att betala.
– Vårt argument är att "det redan är dyrt" och det kommer bli ännu dyrare utan att vi gör någonting åt det, säger språkröret som vill se ett modernare Sverige som ligger i framkant när det gäller klimatfrågorna och tar sitt ansvar för kommande generationer.
– De alternativa bränslena ska vara billigare än bensin, säger Åsa Romson som även vill ge en bonus till moderna energisnåla bilar och ta ut en avgift på smutsiga energislösande bilar. Det ska med andra ord löna sig att köra klimatsmart.