Riktar kritik mot SNS slutsatser

Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan, är inte imponerad av rapporten och ifrågasätter flera av slutsatserna.

Kritisk. Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan, är kritisk till SNS konjunkturråd rapport om den statliga infrastrukturpolitiken. Han vänder sig mot "expertvälde" och menar att det är närmast omöjligt att beräkna samhällsnyttan när det gäller stora projekt.

Kritisk. Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan, är kritisk till SNS konjunkturråd rapport om den statliga infrastrukturpolitiken. Han vänder sig mot "expertvälde" och menar att det är närmast omöjligt att beräkna samhällsnyttan när det gäller stora projekt.

Foto: Jens Ökvist

Piteå2016-02-11 05:00

Det som mest sticker i Granströms ögon är övertron på experter som kan räkna sig fram till samhällsekonomiskt lönsamma kalkyler.

– Politiken bygger i grunden på folkviljan. Politiska ambitioner och visioner ska väga tungt i samhällsutvecklingen. Om experter fått råda så hade kanske aldrig stambanan, malmbanan eller Harsprånget i Porjus byggts, säger Gusten Granström.

Möjligen en historiskt svår liknelse som kanske kan ses i ljuset av Granströms tanke att ”visioner om samhället ska väga tungt”.

Gusten Granström menar också att om SNS råd ska gälla så kan vi i princip lägga alla infrastruktursatsningar på hyllan.

– Det är närmast omöjligt att beräkna samhällsnyttan när det gäller stora projekt. Man måste vidga tänket. Infrastruktur är vägar, järnvägar, hamnar, men också utbildning, forskning, arbetsmarknad. Det är kombinationen av detta som är samhällsnyttan.

Han är inte förvånad att SNS avfärdar Norrbotniabanan som ofta ses som en ”gökunge” i Södra Sverige.

– Norrbotniabanans 27 mil är inte isolerat lönsam, men satt i ett större sammanhållet perspektiv där Sverige och Europa ingår så är det en annan sak. EU har förstått vikten av att täppa till det här 27 mil långa hålet i transportnätet.

Piteås kommunalråd Peter Roslund (S) har i sak inget emot samhällsekonomiska kalkyler som en del i en beslutsprocess, men anser att mycket annat spelar in.

– Det går inte degradere infrastruktursatsningar till rena teknikaliteter när det handlar om att bygga samhälle. För då lär inte mycket hända.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om