Resor och transporter i fokus

På tisdagen växlade kommunen upp dialogen om förslag till Översiktsplan 2030, men intresset från Piteborna var svalt.

Anders Nordin, Hanna Westerlund och Matilda Hallgren deltog i temadagen ”Hållbara resor och transporter”, på Kaleido.

Anders Nordin, Hanna Westerlund och Matilda Hallgren deltog i temadagen ”Hållbara resor och transporter”, på Kaleido.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2015-09-22 23:15

Piteå har en positiv befolkningsutveckling som under den senaste femårsperioden ökat med 1,6 procent (2014). Totalt under den senaste 25-årsperioden har befolkningen ökat med

fem procent.

Trots en positiv befolkningsutveckling har Piteå, liksom riket i stort, ett stort problem – det blir fler och fler äldre invånare, medan invånarna i åldern 0-64 år minskar. Detta innebär en ökad försörjningsbörda.

Därför måste kommunen göra en plan som fått namnet Översiktsplan 2030. Den har sikte på år 2030 och ett av delmålen är att det år 2020 ska bo 43 000 invånare i Piteå kommun (i januari år 2015 hade Piteå 41 460 invånare).

Översiktsplanens utgångspunkt är att planera för hållbar utveckling och befolkningstillväxt i hela kommunen.

Först ut av en rad temamöten under översiktsplanen, är "Hållbara resor och transporter". Mötet höll till på Kaleido och frågor kring utvecklingen av infrastrukturen i kommunen.

Svalt intresse

I arbetet med ny översiktsplan är dialogen en viktig hörnsten, men tyvärr var intresset från Pitebornas sida tämligen svalt. Ett femtontal personer, främst politiker, slöt upp.

Första mötet fokuserade på trafiksituationen idag och i framtiden.

Mattias Keisu, trafikingenjör, presenterade nuläge och strategier för att Piteå ska klara framtida utmaningar kring trafiken. En av utmaningarna är att få de av tradition övervägande bilburna Piteborna att greppa cykeln i högre utsträckning.

– Drygt 60 procent av befolkningen tar bilen på kortare sträckor än 1,9 kilometer, sade han.

Han menar samtidigt att staden har kapacitet för ökad trafik när befolkningen ökar i centrum i och med de planerade bostadsbyggena. Vissa åtgärder behöver dock göras.

– Ett antal korsningar och länkar behöver förbättras, exempelvis vid Norrmalm, Nygatan och Nolia. En annan flaskhals är Hällgrensvägen ut mot Timmerleden.

Bangården ska bort

En del diskussioner fördes kring bangården som ska flyttas från centrum ut till djuphamnen för att ge plats åt nya bostäder.

Ulrika Nilsson, vd Piteå hamn, berättade att arbetet med att vara en renodlad hamn till att bli logistikcentrum alltjämt pågår.

– Ett stort steg i det arbetet var elektrifieringen av järnvägen ut till Haraholmen för ett år sedan, sade hon.

Nästa temamöte som blir om ett par veckor, handlar om Bostäder och byggande.

FAKTA – Översiktsplan

Piteå kommun har tagit fram ett förslag till ny översiktsplan, Översiktsplan 2030. Fram till 31 oktober pågår samråd där bland annat kommuninvånare kan ge synpunkter på förslaget.

Tidigare har Piteå haft en översiktsplan indelad i tre områden, stadsbygd (2001), landsbygd (2007) och skärgård (2004). Översiktsplan 2030 ersätter dessa handlingar och beskriver önskvärd utveckling i hela kommunen. Planen har en utgångspunkt i att det ska finnas levande landsbygd i hela kommunen samt en attraktiv stadskärna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om