Piteås campingar populära bland norska besökare

Årets campingsommar verkar präglas av sena bokningar och norska husbilar. Eller, åtminstone om man letar trender hos campingar i närheten av Piteå. "Vi måste anpassa oss så gott som det går", säger Kristofer Lundström, vd för Pite havsbad.

Hårt tryck av norska husbilar på Västra Kajens camping.

Hårt tryck av norska husbilar på Västra Kajens camping.

Foto: Ylva Wennerström

Piteå2024-08-02 03:00

Sommarbesökare till Piteå verkar öka för varje sommar, och ägare för campingar märker av intresset. På Västra Kajens camping har det varit ett riktigt hårt tryck, berättar ägaren Tomas Lindbäck. 

– Vi har inte på våra 18 år som ägare varit med om ett tryck liknande årets, säger han. 

undefined
"Vi har inte varit med om ett tryck liknande årets", säger Tomas Lindbäck, ägare av Västra Kajen.

Sommarens efterfrågan efter campingplatser, främst husbilsplatser, har visserligen lugnat ned sig nu mot sensäsong, men Tomas Lindbäck tycker trycket har varit helt otroligt i år. 

– Det är ett konstant ökande av trycket, säger han.

De kan se en trend under de senaste åren, där husbilsägare är intresserade av campingen, och därför den grupp som campingägarna vänder arbetet mot främst. Men varifrån kommer alla husbilar?

– Norge, Norge, Norge. Det är den stora gruppen i regionen, säger Tomas Lindbäck. 

undefined
"Det är ett konstant ökande av trycket", säger Tomas Lindbäck.

Tomas Lindbäck är mitt i försäljning av Västra Kajen camping. De flaggade tidigare i år att detta skulle bli deras sista sommar som ägare för campingen. Tomas Lindbäck tycker det går bra och berättar att det finns en del intressenter.

– Vi räknar med att det blir klart efter säsongen, men ingenting är klart ännu, säger han. 

Även större anläggningar märker av den norska trenden. Kristofer Lundström, vd för Pite havsbad, märker av en tillväxt.

– Det har varit en jättebra sommar för oss. Även om merparten är gjord är den inte riktigt över än, vi har två veckor kvar av sommarsäsongen, säger han. 

undefined
"Vi måste anpassa oss så gott som det går", säger Kristofer Lundström, vd för Pite havsbad. (Arkivbild)

Kristofer Lundström berättar att de märker av fler utländska besökare, speciellt från Norge och Centraleuropa, trots att svenskar fortfarande är deras största kundgrupp, som även den ökar. 

Både Kristofer Lundström och Tomas Lindbäck är redo inför Nolia-mässan, 7-11 augusti, och dennes eventuella drag av campingbesökare. Vad som märks på Pite havsbads camping är att bokningarna i år skett med något kortare framförhållning än tidigare år. 

– Under den här sommaren har det blivit en mycket större andel bokningar tätt inpå, men vad det beror på törs jag inte svara på, säger Kristofer Lundström. 

Hur utvecklas ni med förändringarna?

– Vi måste anpassa oss så gott som det går. I de bästa världar har vi fullt i mars, men så ser inte verkligheten ut, så vi får anpassa oss och göra så gott vi kan för att klara av sena bokningar, säger Kristofer Lundström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!