Radiorösten kommer från Stockholm

TRAFIKRADION. Radioprogrammet avbryts och en röst berättar att det är älgar innanför viltstängslet på E4 vid Rosviksbodarna. Bra att veta som trafikant, men vad få vet är att rösten kommer från Radiohuset i Stockholm.

Piteå2008-01-07 00:00
STOCKHOLM (PT)Sveriges Radios enorma betongkoloss ute på Gärdet i Stockholm är ingen upplyftande syn i grådaskigt regnväder, men när vi väl lotsats in förbi säkerhetsspärren och tagit hissen upp till Trafikredaktionerns lokaler möts vi av värme och gemyt. Här huserar trafik och serviceradion vägg i vägg med sändningsledningen för Sveriges Radio. Hemligt och säkerhetsklassat i händelse av kristider.

Inga hemligheter

Trafikradion är dock inte särskilt hemligt och här bland dataskärmar och telefoner jobbar 22 personer, ytterligare några finns på annat håll i landet, i skift. Hela tiden strömmar meddelanden in om trafikolyckor och andra händelser som kan ha betydelse för allmänheten. Det är upp till den enskilde reportern att bedöma om meddelandet ska gå ut i etern.

- Det finns policy och regler för när och hur, men vi använder sunda förnuftet. Om det händer mycket samtidigt så höjs kanske ribban, berättar reportern Jan Håkan Dahlström.

Informera allmänheten

När PT är på besök slumpar det sig så att Dahlström precis har varnat för älgar innanför viltstängslet på E4 i höjd med Rosviksbodarna norr om Piteå. För att överhuvudtaget veta var Rosviksbodarna ligger har han kartor till sin hjälp.

- Vi informerar om risker främst vid större vägar och i det här fallet har det ju varit en del viltolyckor i området, men givetvis kan vi inte varna för varenda ren där uppe. Då skulle vi inte få göra annat.

Jan Peterson är chef för Trafikradion. Han berättar att tre personer delar upp landet och håller koll.

Snabba beslut

Vissa tider kan det vara enormt stressigt. Telegrammen blippar upp på skärmen samtidigt som telefonen ringer oavbrutet. Då gäller det att vara på hugget och fatta snabba rationella beslut.

- Vi har kontakter med SMHI, Vägverket, SOS, polis, räddningstjänst och ofta allmänheten. Taxi och åkerier lämnar också information. De meddelande vi sänder kan vara av akut karaktär, men också i form av fasta rapporter, exempelvis information om vägarbete, berättar Jan Peterson.

De flesta meddelanden går ut lokalt (här i länet via Radio Norrbottens frekvens). Som exempel kan nämnas att inlandet får information på engelska som service till de många biltestare som huserar där vintertid.

Alltid bemannat

I sändningstillståndet ingår myndigheternas rätt att få meddelanden upplästa. Kanske har du någon gång hört "Personligt meddelande till XX som befinner sig på ...". Då vet man att det är allvarligt. Det kan också vara varning för blixthalka från SMHI eller servicemeddelanden om el- och teleavbrott, stängda skolor och så vidare.

Riktigt allvarliga varningsmeddelanden är dock sällsynta, men då är det bråttom.

- Det är sällsynt, men om det krävs måste vi få ut varningen snabbt. Det är därför vi har bemannat dygnet runt året om. Reportern får till och med ta med telefonen på toaletten. Vi ska vara oumbärliga, säger Jan Peterson.

Det finns ett varnings- och informationssystem uppbyggt som kallas VMA, som förutom via meddelanden i radio (och tv) kan varna allmänheten med utomhuslarm. Den första vardagen helgfria måndagen i mars, juni, september och december testas ljudstötarna. Du har säkert hört det.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om