- Det finns policy och regler för när och hur, men vi använder sunda förnuftet. Om det händer mycket samtidigt så höjs kanske ribban, berättar reportern Jan Håkan Dahlström.
- Vi informerar om risker främst vid större vägar och i det här fallet har det ju varit en del viltolyckor i området, men givetvis kan vi inte varna för varenda ren där uppe. Då skulle vi inte få göra annat.
Jan Peterson är chef för Trafikradion. Han berättar att tre personer delar upp landet och håller koll.
- Vi har kontakter med SMHI, Vägverket, SOS, polis, räddningstjänst och ofta allmänheten. Taxi och åkerier lämnar också information. De meddelande vi sänder kan vara av akut karaktär, men också i form av fasta rapporter, exempelvis information om vägarbete, berättar Jan Peterson.
De flesta meddelanden går ut lokalt (här i länet via Radio Norrbottens frekvens). Som exempel kan nämnas att inlandet får information på engelska som service till de många biltestare som huserar där vintertid.
Riktigt allvarliga varningsmeddelanden är dock sällsynta, men då är det bråttom.
- Det är sällsynt, men om det krävs måste vi få ut varningen snabbt. Det är därför vi har bemannat dygnet runt året om. Reportern får till och med ta med telefonen på toaletten. Vi ska vara oumbärliga, säger Jan Peterson.
Det finns ett varnings- och informationssystem uppbyggt som kallas VMA, som förutom via meddelanden i radio (och tv) kan varna allmänheten med utomhuslarm. Den första vardagen helgfria måndagen i mars, juni, september och december testas ljudstötarna. Du har säkert hört det.