Blir en rallygrej
Franzen tycker att grunden till den svåra påkörningsolyckan är det felkonstruerade farthindret i form av en sick-sacksväng som bara reglerar farten i den ena färdriktningen.- Man ska inte bygga ett farthinder bara i en riktning. Frestelsen att köra dumt blir för stor för vissa förare. Det blir lite av en rallygrej, säger Stig Franzen.
Ska inte gå
Men är inte varje förare ansvarig för att hålla hastigheten och köra enligt trafikreglerna?
- Ja, men det blir fel när man hävdar att det bara är en polisiär fråga. Ett bra trafikhinder ska vara tvingande, det ska täcka hela vägbanan och se till att det inte går att köra för fort.
Hur ska det ultimata trafikhindret se ut?
- Det ska vara uppbyggt med en avfasad trottoarkant som omöjliggör för hög fart vid passering. Det finns redan på vissa håll i kommunen, bland annat ett i Öjebyn.
Bygg om
Stig Franzen menar att den tragiska olyckan i fredags borde fungera som en varningsklocka och leda till att kommunen omedelbart bygger om den aktuella refugen och vidare ser över hela beståndet av farthinder.Franzen är inte ensam om att ha synpunkter om refugens konstruktion. Bland de boende i området är det många som har kritiska synpunkter. En kvinna som kontaktar PT anser också att kommunen måste agera.
- Det är många som har skadat däck eller skrapat i med bilen i det där konstiga farthindret. Det har lett till att många dagligen genar över på vänster sida. Ett farthinder ska absolut täcka hela körbanan och jag tror att det bästa är någon form av vägbula, säger kvinnan som vill vara anonym.