2+1-väg enligt planen
Men frågan är hur utbyggnaden ska se ut. Vägverkets förstudie är klar och den arbetsplan som lämnats in till huvudkontoret i Borlänge innefattar en så kallad 2+1-väg med mitträcke, men med planskilda trafikplatser som är förberedda för 2+2-väg någon gång i framtiden.- Med utgångspunkt från trafiksäkerheten finns det ingen anledning att bygga en 2+2-väg. Det man möjligen vinner är bättre komfort för trafikanterna, säger Jesper Klefsjö, som är projektledare för utbyggnaden.
Det som uppenbarligen främst avhåller Vägverket från att satsa på en 2+2-väg är kostnaderna. Enligt Klefsjö handlar det om en merkostnad på cirka 30 miljoner kronor bara för etapp 1, Öjebyn/Bonäset-Kopparnäs.
- Om vi satsar på en 2+1-väg behöver inte den i dag 13 meter breda vägbanan breddas. Det ryms tre filer med mitträck. Ska vi ha fyra filer krävs en breddning av vägen och det kostar. Men alla korsningar, broar och viadukter ska ändå anpassas för en eventuell framtida breddning till fyra filer.
Önskar dialog
Näringslivsgruppen med Erik Lindbäck, vd för Lindbäcks Bygg, som talesman anser att Vägverkets kostnadsberäkningar är väl så tilltagna. I ett debattinlägg (se sidan 5 i dagens PT) tar gruppen fram argument varför en 2+2-väg är bättre för trafiksäkerheten, samhället och miljön.- Vi förstår inte Vägverkets argument och vi vill ha igång en dialog med dem innan några beslut klubbas. Vi tycker att det är självklart att en extra körbana och separata körbanor medför att trafiken flyter bättre. Det har varit många stopp i vinter när bilar törnat in i mitträcket, säger Erik Lindbäck och till-
lägger:
- Vi har dessutom gjort en egen ekonomisk kalkyl och den landar på cirka 25 miljoner kronor för både etapp 1 och etapp 2. Vägverkets kostnadsberäkning på 30 miljoner för bara etapp 1 känns väl så tilltagen.
Kan inte ställa krav
Erik Lindbäck anser vidare att eftersom Piteå kommun tänker förskottera projektkostnaden så bör kommunen också ställa krav på hur utbyggnaden ska genomföras. Något som kommunalrådet Peter Roslund inte håller med om.- Vi kan inte ställa krav, om än jag håller med om att en 2+2- väg är att föredra, säger Roslund.