Protester mot flygskatt

Regeringens förslag att införa flygskatt möts av protester från flera socialdemokratiska kommunalråd i norr, men alla håller inte med.

Rättvis utformning. Piteås kommunalråd Peter Roslund är inte motståndare till flygskatt, men vill att skatten utformas rättvist så att exempelvis Norrbotten inte missgynnas.

Rättvis utformning. Piteås kommunalråd Peter Roslund är inte motståndare till flygskatt, men vill att skatten utformas rättvist så att exempelvis Norrbotten inte missgynnas.

Foto: Kenny Johansson

Piteå2016-11-23 18:15

Lotta Åhman, S-kommunalråd i Arvidsjaur, förstår miljöaspekten, men konstaterar att alternativa resesätt för inlandet i Norrbotten är ytterst begränsat.

– Ska vi söderut så måste vi flyga. Vi har inga järnvägar och övrig kollektivtrafik är begränsad, säger Lotta Åhman och liknande tongångar hörs från Skellefteås kommunalråd Lorents Burman.

Niklas Nordström, socialdemokratiskt kommunalråd i Luleå, går ett steg längre.

– Flygskatten skulle skada möjligheterna till jobb och tillväxt inte minst i de norra delarna av landet. Vi kan inte göra något åt att Luleå ligger 100 mil norr om Stockholm, säger han till TT.

Det är viktigt att påpeka att Niklas Nordström vid sidan av sitt politiska uppdrag är ordförande för branschorganisationen Svenskt Flyg. I ett debattinlägg (160601) i Dagens Samhälle uttrycker han tillsammans med organisationens generalsekreterare Anna Wilson stark oro för införandet av en flygskatt.

Det befaras att små flygplatser kan slås ut och att även de större drabbas på sikt. Slutsatsen är förlorad BNP-tillväxt och att 10 000 jobb riskerar att försvinna redan första året. Minskat koldioxidutsläpp avfärdas och debattörerna skriver ”beräkningar visar att en flygskatt skulle kunna minska Sveriges utsläpp med cirka 2 promille, vilket motsvarar vägtrafikens utsläpp under 48 timmar”.

Peter Roslund, kommunalråd i Piteå, har en annan syn på flygskatten.

– Vi vet att flyg belastar miljön och då kan man inte bara säga nej till skatt. Det gick runt en protestlista för en tid sedan, men jag skrev aldrig på.

Roslund vill istället för att säga nej hitta konstruktiva lösningar med utgångspunkt från Norrbottens geografiska läge.

– Någon form av differentierad skatt. Korta flygresor beskattas hårdare än långa. Vi i Norrbotten har inga alternativ till flyget, men mellan Stockholm och Göteborg går det snabbtåg, säger Peter Roslund.

Utredningen om flygskatten ska presenteras nästa vecka. Det är inte klart hur hög skatten kan bli, men tidigare har Miljöpartiet uppgett att det kan handla om 110 kronor för enkelresa inom landet och övriga EU, och 270 kronor utanför EU.

Utredningens utgångspunkt är att se över hur en skatt på flygresor kan utformas så att flygets klimatpåverkan kan minska, men utredaren, chefsjurist Gabriella Loman, ska också beakta att skattens utformning ska samverka med de närings-, transport- och regionalpolitiska målen om bland annat jobb, tillgänglighet och konkurrenskraft i alla delar av landet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om