Problemfritt snöröj på spåren i Piteå
Snökaos på järnvägarna i Södra Sverige, men i Piteå är det trots en snörik vinter i princip problemfritt. Med en ombyggd traktor och enkla lövblåsare röjs 55 växlar på fyra timmar.
Leif Öhgren kan obehindrat köra längs vägarna. När det är dags att snöröja järnvägsspåren kopplas rälshjulen in. En unik maskin som bara finns i Piteå.
Foto: Gunnar Westergren
söderut. Det finns flera orsaker till det, men två viktiga faktorer är bristande kunskap hos personalen och avsaknad av bra maskiner.
- Det ser ju ut som på 20-talet när dom står och sopar, säger Elof Engman, Strukton Rail.
I Piteå sköts underhållet av det holländska bolaget Strukton Rail med Öhgrens Åkeri som underentreprenör. För de tunga industrierna är det av största vikt att järnvägsspåren är framkomliga och så är också fallet.
Unikt och billigt
En viktig anledning till det framgångsrika arbetet är en ombyggd hjullastare. Traktorn har kompletterats med rälshjul och längst fram sitter en sopvals (som man normalt sopar sand och grus med). Det är Öhgrens Åkeri som tagit fram den unika metoden.
- Visst finns det specialfordon med sopvalsar, men den här traktorn finns bara i Piteå. Runt en halv miljon har det kostat. Det fina är att under övrig säsong går den att använda som vanligt, berättar Leif Öhgren.
Det finns specialfordon som kan sopa växlar, men de är relativt få och betydligt dyrare.
- Det är ju rätt sällan det är så snörika och stränga vintrar
söderut, så det kanske inte är så konstigt att det saknas tillräcklig maskinpark.
Lösningen
Med Piteåmodellen skulle det bli betydligt billigare och den stora bangården och knutpunkten Hallsberg skulle förmodligen slippa mycket av problemen.
- Det är jag övertygad om. Det här är lösningen lokalt. Vi har aldrig några problem, säger Elof Engman.
Företaget Strukton sköter underhållet från Boden ner till Bastuträsk och till Piteå och Skelleftehamn. Tack vare traktorlösningen i Piteå får det stora arbetsloket tid att sköta själva banan.
I gång hela tiden
- Sträckan Älvsbyn - Piteå är faktiskt Sveriges mest trafikerade länsjärnväg. Det är mycket godsvagnar som ska kopplas på i Älvsbyn och då måste det fungera. Arbetsloket är i gång hela tiden annars dammar det upp snö som isar loken och så blir dom stående.
Den unika traktorlösningen ska närmast exporteras till Skelleftehamn och med tanke på fördelarna borde givetvis fler bangårdar följa efter.
- Det är så praktiskt. Står det godsvagnar på något spår är det bara att hissa upp rälshjulen och snabbt rulla över på traktorhjulen till ett annat spår. Det blir inte en massa stopp och väntan, säger Elof Engman.
En annan fiffighet är ryggblåsaren. När traktorn sopat av en växel går en man med en ryggburen lövblåsare efter och blåser bort det sista i växeln och mellan växeltungorna.
- Det går fort och blir bättre än vanlig sopning.
FAKTA Så utförs spårrensning i Piteå
En hjullastare (traktor) som kompletterats med rälshjul och sopvals håller spåren och de 55 växlarna rena i Piteå.
Traktorn har vanliga däck också och kan snabbt förflytta sig mellan spåren.
Rälshjulen och sopvalsen kan enkelt kopplas bort. Därmed kan traktorn användas "normalt" under resten av året.
Kostnad cirka en halv miljon kronor.
Traktorns jobb innebär att det större arbetsloket kan användas för att snöröja själva järnvägslinjen. Det spar mycket tid.
Med en ryggburen lövblåsare fixar banarbetarna bort de sista snöresterna vid växlarna och mellan växeltungorna. Betydligt effektivare och snabbare än att sopa med borstar.
Traktorn har vanliga däck också och kan snabbt förflytta sig mellan spåren.
Rälshjulen och sopvalsen kan enkelt kopplas bort. Därmed kan traktorn användas "normalt" under resten av året.
Kostnad cirka en halv miljon kronor.
Traktorns jobb innebär att det större arbetsloket kan användas för att snöröja själva järnvägslinjen. Det spar mycket tid.
Med en ryggburen lövblåsare fixar banarbetarna bort de sista snöresterna vid växlarna och mellan växeltungorna. Betydligt effektivare och snabbare än att sopa med borstar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!