Det lagliga kravet på ett datum för surströmmingspremiär togs bort 1/1 1999. Ett premiärdatum är dock något alla surströmmingsproducenter står bakom.
Att skapa intresse inför surströmmingspremiären den tredje torsdagen i augusti är därför ett av de viktigaste ändamålen för SurströmmingsAkademien och även Intresseföreningen för Norrlands salterier.
Av logistiska skäl levererar producenterna, enligt ett gemensamt avtal, årets produktion till handlarna tio dagar före surströmmingspremiären (den tredje torsdagen i augusti). Anledningen är att kunna garantera en färdigjäst produkt av rätt kvalitet.
Dessutom ligger det ett stort ekonomiskt värde i den uppmärksamhet som en "premiär" innebär, något branschen är angelägen om skall förvaltas och inte förbrukas.
Viktigt med premiärdatum
- Hur kul skulle det vara om jul- eller nyårsafton inföll tidigare och tidigare för varje år? Många handlare och butikskedjor förstår ej vilken potential det ligger i ett officiellt premiärdatum, inte minst med tanke på att det tillsammans med surströmmingen säljs tillbehör och rekvisita för många gånger mer än själva fisken. Surströmmingen är nav i en stor produktgrupp och merförsäljning, säger Ruben Madsen, preses i SurströmmingsAkademien.- Om tillgången på strömming fortsätter att minska, är det rimligt att de butikskedjor som väljer att följa traditionen med ett premiärdatum prioriteras, säger Thomas Hägglund, produktionschef på AB Gösta Hannells Fisksalteri, Sveriges största producent av surströmming med varumärken som bl a Röda Ulven.
- För oss är traditioner en viktig del av matkulturen. Samtidigt är ett premiärdatum en katalysator för god försäljning, säger Inga Edin-Frohm, chef för säljstöd och marknadskoordinering på Hemköp.