Premiär i fotbollshallen

Halva planen är upptinad och det mesta av isen är borta. Under tisdagen ska PIF dam träna i fotbollshallen och testa hur konstgräset känns.

Is. Längs ena långsidan är fortfarande en del is kvar.

Is. Längs ena långsidan är fortfarande en del is kvar.

Foto: Sanna Eriksson

Piteå2018-03-19 20:20

Frustrationer och förseningar har kantat den inköpta övertryckshallen för fotboll. Redan i oktober skulle den vara på plats, men så blev det inte. Veckorna gick och vintern kom med snö och kyla.

– Det tar tid att isa av planen. Vi blåser in 50-gradig värme och har förstärkt med slangar för att snabbare tina isen. Normalt ska en sådan här hall sättas upp före kylan kommer, men nu gick ju inte det, säger projektledaren Per Lenndin.

Egentligen ska hallen monteras ner i april, men på grund av förseningen får hallen stå till början av sommaren. Därefter ska den förvaras i ett tält på LF-arena. Allt beräknas få plats på 70-80 kvadratmeter.

Det har sagts att gummigranulatkulorna som ligger i konstgräset kan vara brandfarligt. Särskilt det som kallas SBR och innehåller rester från bildäck. Det är inte lämpligt för inomhushallar.

– Vi har tagit upp den saken och enligt den information vi har fått så är det inte SBR-gummi i konstgräsmattan, men vi har inte testat. I samband med brandinspektionen gjordes en brandbelastningsberäkning och bedömningen är att brandrisken är låg, säger brandinspektören Jim Lundström.

– Vi har fått godkänt, men skulle det behövas så går det ju att byta granulat, säger Per Lenndin.

Fotbollshallen har omgärdats av rykten. Ett är att ingången är för liten för att få in fotbollsmål, men det står i alla fall två mål inne i hallen. Ett annat rykte är att hallen består av delar från fler än en modell.

– Nej, den är komplett, men det är inte en av Polarhalls ordinarie modeller utan en ny hall som beställts från en italiensk tillverkare.

I Ljusdal har fotbollshallen kapsejsat två gånger?

– Det är oroande och det är en sårbar konstruktion. Det är oerhört viktigt att lufttrycket fungerar.

I kontraktet står att leverantören ska betala vite på cirka 100 000 kronor per förseningsvecka. Sammantaget en bit över miljonen, men hur det blir med den saken är osäkert.

– Vi diskuterar det med BD Bygg som är totalentreprenör, men så länge förhandlingarna pågår vill jag inte kommentera det närmare, säger Per Lenndin.

Hela projektet är budgeterat till 21,5 miljoner kronor. Driftkalkylen ligger på cirka 800 000 kronor per år/vintersäsong. Det innefattar uppvärmning, belysning och vaktmästeri.

Hur känns det nu efter alla turer?

– Den positiva känslan ökar. Sedan får vi lyssna och stämma av med fotbollsfolket, säger Per Lenndin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om