Piteforskare belönas för framgångsrikt skolprojekt

Ulrika Bergmark, forskare från Piteå som förra året disputerade om etisk lärandemiljö i skolan, får i år ta emot Norrbottensakademins forskarpris. Hennes projekt vid Hortlax skola har varit mycket framgångsrikt.

Ulrika Bergmark bedriver forskning om hur etik påverkar lärandet vid Hortlax Centralskola.

Ulrika Bergmark bedriver forskning om hur etik påverkar lärandet vid Hortlax Centralskola.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2009-10-29 06:18
Ulrika Bergmarks forskning har gått ut på att ta reda på vad som händer i skolan, bland personal och elever, om man utgår ifrån det goda som redan finns och gör det mer synligt. Det handlar om bemötande, att aktivt lyssna och ta tillvara på den kraft som finns både hos vuxna och barn. Det handlar om att förstärka en god lärandemiljö, stimulera till att ta ansvar och öka kvaliteten på lärandet, skriver Piteå kommun på sin hemsida.
Ökad trivsel
Hennes treåriga projekt "Värdefullt" vid Hortlax skola - som PT tidigare berättat om - har varit mycket framgångsrikt och lett till högre betyg, ökad trivsel och mindre vandalisering. Lärarna har fått ett delvis förändrat tankesätt, med fokus på uppmuntran och bekräftelse, och eleverna har också fått jobba med och förstärka det positiva i sin skolsituation. Bland annat skrev de under en veckas tid den "positiva dagboken", där alla positiva händelser noterades, något som ledde till många insikter om hur litet det egentligen behövs för att klimatet ska bli trevligare och bättre.
Ulrika Bergmarks forskning har uppmärksammats både nationellt och internationellt och den 19 november får hon ta emot Norrbottensakademien forskarpris, som hon delar med Sari Roininen.
Norrbottensakademin bildades 1988 och har som sin huvuduppgift att främja utbildning och forskning vid Luleå tekniska universitet. Akademien kan också stödja annan utbildning och vetenskaplig verksamhet i och för Norrbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om