Det är centerpartiet som i en motion yrkar på att en utredning ska tillsätts med uppgift att ta ett samlat grepp om kollektivtrafiken i hela Piteå kommun. Det handlar om att se över linjesträckning, tidtabeller och avgifter– detta i syfte att öka det kollektiva resandet. Ett arbete som kräver stora resurser från Piteå kommun, Länstrafiken samt Trafikverket.
När teknik- och servicenämnden hade sitt sammanträde nyligen blev beslutet att föreslå att kommunfullmäktige bifaller motionen. I slutändan blir det kommunfullmäktige som fattar beslutet.
– När vi ändå gör en ny upphandling så tyckte vi att det var en bra idé att även se över hela kollektivtrafiken, säger Christer Lindström (S), ordförande i teknik- och servicenämnden.
Piteå är i dag en kraftigt bilberoende kommun och invånarna kör mest bil i hela Norrbotten. En undersökning som gjordes 2011 visar att 69 procent av de resor som Piteborna gör är som bilförare och tio procent som passagerare. Andelen som åker buss är fyra procent.
Enkelt och tillgängligt
En förklaring till detta kan vara att det är gratis att parkera bilen på de flesta av Piteås parkeringar, samt att det i många fall går att parkera sin bil i nära anslutning till dit man ska.
– Kollektivtrafiken ska vara så enkel och tillgängligt som möjlig för att det ska kännas som ett alternativ till bilen. Sedan har vi med oss i ryggmärgen att bilen är förstahandsvalet, samtidigt har vi också gjort det enkelt att använda bilen inne i stan med p-skiva och annat. Däremot har vi haft en stor ökning på busstrafiken, det är bara sista året det mattats av något, säger Christer Lindström.
Finns planer på att åter igen utreda p-skivans framtid för att öka det kollektiva resandet?
– Nej, där har vi ju redan ett förslag som tagits väl emot.
Som PT tidigare berättat är förslaget att p-skivan blir kvar i Piteå kommun, dock med en timmes kortare gratisparkering.