- Det är allt från särskolan till Grans Naturbruksgymnasium som finns representerade. Många har väldigt bra ideer och en del av dem är förmodligen morgondagens företagare.
Av elever som varit med i ung företagsamhet är det 23 procent som fortsätter som företagare. Bland alla elever är det 13 procent. Så det finns en koppling där.
Genomskinlig brevlåda
De företagsamma ungdomarna visar upp sina ideer i stadshusets foaje och måndagen är vald med omsorg. Kommunfullmäktige pågår och när det är paus kan politikerna inte undgå att uppmärksamma den flödande kreativiteten.Men vem vill egentligen ha en genomskinlig brevlåda?
- Ganska många. Du kan se från fönstret om posten har kommit. Den som bor på landet och har långt till lådan slipper stanna med bilen eller gå i onödan, säger Mikael Holmgren som tillsammans med Ida Lehto Tallhed utvecklat brevlådan i plexiglas.
- Prototypen är gjord i Estland, men nu har vi en lokal tillverkare i Piteå. Vi tror att det finns en marknad för det här.
Dubbat halkband
Erik Westman har också en ide som kan bli en kommersiell produkt. Med hjälp av sin pappa har han utvecklat ett dubbat band som kan vara ett tillfälligt alternativ till vinterdäck.- Om man har kört fast eller överraskas av halka kan det tjäna som ett alternativ. Vi har fått bra respons på iden och får stöd av bland annat Almi. Lagom till mässan i Kalix den 21-22 mars ska vi ha klart med en prototyp, berättar Erik Westman.
Kajsa Granström, Lena E Nordström och Sara Laitamaa gör krokodilsmycken av indianpärlor. Något som blivit en liten framgång.
- Allt är slut, så vi kan bara ta emot beställningar. Vi har bland annat sålt 50 stycken till Ronny Eriksson som driver Krokodil, berättar Kajsa Granström.
Niklas Andersson och hans kompisar har satsat på en grillpinne som håller korven på plats, ett annat gäng har startat en internetbaserad radiostation, www.demostation.se, för demoartister och Norrlandsglas blästrar älgar på ölglas för att nämna något av det stora utbudet.