Piteås matteelever får flera miljoner
592 flickor + 729 pojkar = 1 321 elever x 3 000 kronor per elev. Skolverkets present till Piteå kommun för bättre matematikundervisning är 3,9 miljoner kronor.
Räkna med bättre matematikundervisning i tolv av kommunens skolor. Det är innebörden i de pengar som Skolverket beviljat Piteå kommun. På bilden ses läraren Elisabeth Pettersson i samspråk med Julia Pettersson (närmast) och Deniece Öquist.
Foto: Gunnar Westergren
Bakgrunden bottnar i de allt sämre resultaten i matematik samt att många elever har svårt att nå målet godkänt i åttan och nian.
Jackpot
I mitten av juni kunde kommunerna söka pengar för ändamålet.
Häromdagen kom beskedet. För Piteås del jackpot.
- Vi har beviljats medel för samtliga utbildningsinsatser vi sökt för, säger Kristina Hansson, utvecklingsledare vid barn- och utbildningskontoret i Piteå kommun.
Enligt Kristina Hansson finns ett övergripande mål och rent konkret syftar det till att utveckla hela matematikundervisningen. Litet av en reformation.
- Forskning visar att det många gånger inte är eleverna som är problemet. Det handlar snarare om undervisningen som sådan eller metoderna, säger hon.
Därför kommer stort fokus att sättas just på både metoder och pedagogik.
En kvarts miljon
- Ett sätt kan vara att föra mer samtal kring olika problemlösningar än att nöta i boken, säger hon.
- Ett sånt exempel kan vara att koppla undervisningen till elevernas egna erfarenheter för att knäcka den matematiska förståelsekoden. För mindre barn kanske räkna i myror.
Christinaskolan i Piteå är en av de tolv skolor i kommunen som kommer att få del av undervisningsmiljonerna.
- Helt fantastiskt, säger matteläraren Elisabeth Pettersson.
Hon får av allt att döma gehör för de önskemål hon skrev ner när skolan i juni fick erbjudande om att forma önskemål. Sammantaget kan det handla om 250 000 kronor.
- Jag har länge drömt om att kunna skapa ett matematiklaboratorium, en lektionssal där eleverna känner att de har tillgång till den senaste tekniken när det gäller att lösa matteproblem, säger hon.
Laboratoriet ska rymma datorer och särskilda interaktiva skärmar.
- Det går att göra så mycket mer praktiskt än att bara jobba med böckerna, säger Elisabeth Pettersson.
Inte dåliga
Det här ser hon som en stor brist i dag.
- Det är för lite av den varan i högstadiet, anser hon.
Även om Piteå kommun beviljats nästan fyra miljoner kronor för att utveckla matematikundervisningen, ska det inte tas som intäkt att elever i Piteå, rent generellt är dåliga i matte.
- Så är det inte, säger Kristina Hansson och får medhåll av Elisabeth Pettersson.
- Nejdå. Men inget är så bra att det inte kan göras bättre, resonerar hon.
Förutom att en rad projekt nu kan sjösättas är lärarnas förkovran lika viktig.
- Vi kommer även att ha fokus på att hjälpa lärarna i förändringsprocessen. De kommer även att på ett bättre sätt kunna ta del av varandras undervisningsmetoder, reflektera, samtala och utbyta erfarenheter.
FAKTA Beviljade projekt 2009
Skolverket har beslutat att bevilja nästan 87 miljoner kronor till olika lokala satsningar för att stärka och utveckla undervisningen i matematik i landets skolor.
Intresset har varit flera gånger större än vad pengarna räcker till. Sammanlagt har skolhuvudmännen sökt bidrag för över en miljard kronor.
Av över 1 000 ansökningar har 237 kommuner och friskolor sållats ut.
För vissa handlar det om stora pengar. För Piteås del nästan 4 miljoner. Det kan jämföras med Luleå som får 1,5 miljoner kronor och Skellefteå 1,4 miljoner kronor.
Notabelt kan vara att Piteå och Luleå kommuner är de enda två i Norrbotten som beviljats medel.
Källa: Skolverket
Intresset har varit flera gånger större än vad pengarna räcker till. Sammanlagt har skolhuvudmännen sökt bidrag för över en miljard kronor.
Av över 1 000 ansökningar har 237 kommuner och friskolor sållats ut.
För vissa handlar det om stora pengar. För Piteås del nästan 4 miljoner. Det kan jämföras med Luleå som får 1,5 miljoner kronor och Skellefteå 1,4 miljoner kronor.
Notabelt kan vara att Piteå och Luleå kommuner är de enda två i Norrbotten som beviljats medel.
Källa: Skolverket
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!