Piteåbo får rätt mot biljätte – köpet av familjebilen hävs

En Piteåbo som köpte en begagnad Ford S-Max via en firma på nätet får sitt köp upphävt. Det slår Allmänna reklamationsnämnden fast efter att bilköparen anmält företaget när han bland annat såg att stora delar av avgassystemet rostat upp.

En Piteåbo får sitt köp av en bil hävt efter en anmälan av en bilfirma till Allmänna reklamationsnämnden. (Arkivbild)

En Piteåbo får sitt köp av en bil hävt efter en anmälan av en bilfirma till Allmänna reklamationsnämnden. (Arkivbild)

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Piteå2025-05-12 17:15
  • En Piteåbo som köpte en begagnad Ford S-Max online får sitt köp upphävt av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) efter att ha upptäckt flera fel på bilen.
  • Köparen kontaktade bilfirman sex månader efter köpet för att rapportera felen, men företaget hävdade att han hade väntat för länge.
  • Trots detta beslutade ARN att ge köparen rätt och rekommenderade att bilförsäljaren återbetalar de 128 385 kronor som bilen kostade.

För knappt ett och ett halvt år sedan köpte Piteåbon bilen från bilfirman som köper, säljer och byter bilar. Han tog kontakt med företaget på mejl och kunde sedan avsluta affären över telefon. Kort därpå körde firman hem bilen till honom och köparen ska enligt anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) även köpt till en fyraårig garanti.

Dryga halvåret efter att köpet gått igenom kontaktar köparen bilfirman för att meddela att han upptäckt flera fel på bilen. När han skulle byta bromsar och bromsok upptäckte han att avgassystemet var upprostat och nästan gått av. Enligt köparen kunde en sådan skada inte uppkomma på bara några månader utan den måste ha funnits redan innan köpet.

"Det var även fel på backsensorn och bilen larmade för ABS/anti-spinn", står det i handlingarna från ARN. 

Enligt köparen har det sedan dess även tillkommit ytterligare ett elektriskt fel då höger helljus och ljusrampen slutat fungera. Även missljud från motor eller växellåda hörs ibland. Köparen har bedömt att bilen var i betydligt sämre skick än vad bilfirman fick det att verka som. Köparen har själv uppgett att han är utbildad mekaniker och att han har hållit på med bilar i 25 års tid. Han är övertygad om att felet med ABS-givare är relaterat till rostangreppet under bilen som enligt köparen förstört bland annat kablar.

"Givaren är bytt, stora delar av kablarna är bytta men felet kvarstår. Det kan mycket väl betyda många tusenlappar i felsökning", skriver ARN.

I första hand krävde köparen att köpet skulle hävas, alternativt att bilsäljaren skulle reparera de kvarstående felen och ersätta honom med 10 000 kronor. Bilfirman motsatte sig kravet och tycker att säljaren hörde av sig för sent gällande felen som upptäckts. De anser att den skäliga tiden är två månader, inte sju som i detta fallet och hävdar att kravet därför är preskriberat enligt konsumentköplagen.

Trots det beslutar ARN att ge köparen rätt och nämnden rekommenderar att bilförsäljaren betalar tillbaka de 128 385 kronor som bilen kostade. Innan dess ska bilköparen på egen bekostnad lämna eller skicka tillbaka bilen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
 
 
 
 
 
 
Läs mer om