Under veckan presenterade Kantar Sifo sin årliga genomgång av tidningarnas upplagor, den så kallade TS-upplagan. Enligt mätningen hade Piteå-Tidningen 12 000 prenumeranter under 2024. Samma upplaga som under 2023.
– Jag tycker att det visar att vi står starka och stabila i en tid som varit i gungning på många sätt, säger Mari Berglund, chefredaktör och ansvarig utgivare för Piteå-Tidningen.
Enligt TS-siffrorna har antalet digitala prenumeranter ökat från 4 600 till 5 600 under 2024.
– Allt fler papperstidningsprenumeranter går över till digitala abonnemang men vi lockar också nya. Vi ser det som en naturlig utveckling och det ställer också andra krav på oss. Till exempel jobbar vi mer med både video och poddar. Vi etablerar oss också på andra plattformar för att nå en yngre publik, säger Mari Berglund.
Till exempel finns Piteå-Tidningen sedan en tid tillbaka på sociala medie-plattformen Tik Tok.
– Tidigare fick ungdomar en relation till PT när papperstidningen låg på köksbordet. Det försvinner mer och mer och vi behöver finnas där unga är i dag för att de ska veta vad vi har ett erbjuda. Tik Tok är ett exempel där vi ser att vi får stor spridning i målgruppen. Som exempel gjorde vi ett inlägg om skyltning för a-traktorer som har visats 352 000 gånger.
Samtidigt har även tidningarnas räckviddssiffror presenterats. Av undersökningen från Kantar Sifo framgår att PT nådde 97 000 personer digitalt varje vecka, en ökning med 27 000 personer sedan 2023.
– Förra året ökade vi med 39 procent och nu har vi ökat med ytterligare 20 procent. Jag tycker det är otroligt glädjande, säger Mari Berglund.
Hur påverkar den digitala ökningen Piteå-Tidningens journalistik?
– Utöver att vi satsar mer på våra digitala plattformar så innebär det också att vi kan mäta och följa upp prenumeranternas beteenden på ett annat sätt. Vi ser vad våra läsare vill ha och det hjälper oss att välja vad vi ska bevaka och på vilket sätt. Vi får också ett kvitto på när vi lyckas träffa rätt och engagera med vår journalistik.
Mari Berglund nämner några exempel på förändringar som skett med anledning av nya digitala mätverktyg.
– Vi har inte möjlighet att bevaka allt som sker och därför måste vi prioritera. Vi har bland annat minskat ned bevakning av arrangemang som vi ser har dålig läsning. Vi har också jobbat mycket med att förändra vår sportbevakning från att skriva matchreferat till att försöka hitta berörande historier som engagerar fler än de som bara är intresserade av ett specifikt lag.
Hur länge kommer papperstidningen finnas kvar?
– Vi har inget datum för när papperstidningen kommer att försvinna. Vi värnar om papperstidningen och vi vill att den ska leva så länge som möjligt. Sedan kommer det såklart en brytpunkt när det blir för dyrt att dela ut den, men vi hoppas att det ska dröja.
En anledning till att antalet papperstidningsläsare minskat är att utdelningen dragits in i vissa områden där det varit för dyrt att dela ut.
– Där jobbar vi aktiv med kundträffar för att visa hur man följer oss digitalt. Är det till exempel papperstidningen man vill ha så rekommenderar vi e-tidningen där det går att läsa den i digital form. Där kan man ställa upp textstorleken om man har dålig syn och den publiceras redan kvällen innan den kommer i brevlådan.