Piteå kommun rasar i hemtjänstindex – bottenplats

Från plats 213 till 271 – Piteå kommun tappar placeringar i Hemtjänstindex som visar på kvalitet inom hemtjänsten.
– Vi jobbar hela tiden för att göra förbättringar, men läget är utmanande, säger Helena Magnusson, avdelningschef ordinärt boende.

Piteå kommuns hemtjänst får låga betyg i Hemtjänstindex, något som kommunen menar hänger samman med kompetensförsörjningen, alltså brist på personal. (Arkivbild)

Piteå kommuns hemtjänst får låga betyg i Hemtjänstindex, något som kommunen menar hänger samman med kompetensförsörjningen, alltså brist på personal. (Arkivbild)

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Piteå2025-01-09 20:30

Nyheten i korthet

  • Piteå kommun har fallit kraftigt i Hemtjänstindex, från plats 213 till 271, vilket indikerar en minskning i kvaliteten på hemtjänsten.
  • Avdelningschef Helena Magnusson pekar på bristande kompetensförsörjning som en stor utmaning, och menar att detta är ett problem som även andra kommuner i länet står inför.
  • Trots det dåliga resultatet planerar inte kommunen att köpa en fördjupad analys för 2024, då de anser att mycket av informationen redan är tillgänglig genom andra statistiska jämförelser.

Helena Magnusson konstaterar att det är tråkigt att det blivit ett sämre resultat, hon bedömer kompetensförsörjningen som den förmodligen största förklaringen.

– Mycket av det vi har som behöver utvecklas är kopplat till situationen med kompetensförsörjningen. Vi är i ett dåligt kompetensförsörjningsläge och det känns som att det är likadant i de andra kommunerna här uppe. Det hänger ihop med att vi har låg arbetslöshet, det finns få personer att anställa.

SPF Seniorerna är initiativtagare till Hemtjänstindex som genomförts årligen sedan 2022. 

År 2023 köpte Piteå kommun ett fördjupat resultat och fick då en redovisning av resultatet med tips på vad man kunde åtgärda för att förbättra sig och komma högre upp i mätningen.

För närvarande har kommunen inte för avsikt att köpa analysen för år 2024. Bilden man har är att ganska mycket av summeringen är plockad från andra statistiska öppna jämförelser, där kommunen redan betalar för att vara med.

– Jag tyckte inte att det gav oss så mycket för pengarna, mycket av det här vet vi redan om. Det var inte dåligt, men inte "wow". En del av tipsen är gjorda, andra inte, säger Helena Magnusson.

undefined
Piteå kommun köpte en fördjupad genomgång av Hemtjänstindex för år 2023, men för år 2024 har man inte för avsikt att göra det. Detta då mycket av siffrorna är hämtade från andra öppna jämförelser där kommunen redan betalar för att vara med. (Arkivbild)

I Hemtjänstindexet mäts kvalitet inom fyra delområden: Information, biståndshandläggning, utförande och stöd och utveckling. Totalt ska det ge en helhetsbild på hur bra kommunen är på att leverera hemtjänst utifrån seniorernas perspektiv.

Områden där kommunen fått bra resultat är exempelvis "nöjdhet med biståndsbeslut" och att "personalen passar tider, meddelar vid förändring och är lätta att få tag på".

Resultat som blivit något sämre är exempelvis "bemötande", "nöjdhet över hemtjänsten" och "stöd/utveckling".

undefined
"Allt där vi behöver bli bättre handlar om brist på personal och att man har gått ner i kompetens", säger Helena Magnusson, avdelningschef ordinärt boende. (Arkivbild)

Även Brukarenkäten, där kommunen tidigare legat högt, har blivit lite sämre.

– Allt där vi behöver bli bättre handlar om brist på personal och att man har gått ner i kompetens. För 20 år sedan hade vi en hög andel i Piteå kommun som var undersköterskor, så är det inte i dag, säger Helena Magnusson.

Resultaten från hemtjänstindex och brukarenkäten kommer att analyseras samt mynna ut i en handlingsplan under våren. 

– Det finns alltid förbättringspotential och analysen får utvisa om det finns några områden som vi snabbt kan åtgärda, säger Helena Magnusson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!