Det är tidningen Dagens Samhälle som tagit fram siffrorna med hjälp av marknadsanalysföretaget Doublecheck. I undersökningen framgår att kommuner och landsting varje år köper in den här typen av tjänster för ett par hundra miljoner kronor. I procent handlar det om cirka tio procent av PR-branschens totala omsättning.
Men det varierar kraftigt hur mycket PR-tjänster kommunerna köper in. Över 40 kommuner anlitar överhuvudtaget inga PR-konsulter och det är bara 19 kommuner som köper för över en miljon kronor per år.
Mest i landet
Dagens Samhälles kartläggning handlar om 2012 och där uppges att Piteå kommun köpte PR-tjänster för 3,3 miljoner kronor, men när PT kollar med kommunchefen Mats Berg så landar summan på 3 596 800 kronor.
Det innebär att Piteå satsar mest av landets samtliga kommuner om man räknar kostnad per invånare, 87,56 kronor.
Men det är en sanning med modifikation. Piteå kommun är projektägare till Norrbotniabanan, Solander Science Park, Danspool i Nord och Vindfyr.
– Norrbotniabanan med flera projekt är delvis EU-finansierade och det finns fler intressenter i projekten, om än Piteå kommun är projektägare. I de fallen måste en stor del av summan dras bort, men hur mycket kan jag inte säga på rak arm, säger kommunalrådet Peter Roslund (S).
PR en bieffekt
Det är givetvis korrekt, men även om man räknar bort en miljon så hamnar ändå Piteå kommun bland de 6–7 kommuner i landet som lägger ut mest på PR per invånare.
– Placeringen är irrelevant och statistiken är missvisande. Visst är en del av det här PR och marknadsföring, men det handlar i hög grad om pengar som går till information och kommunikation. I vissa fall blir förstås PR en bieffekt.
Nej, allt är inte PR, men exempelvis Löpsedelskampanjen faller in under den kategorin. Kampanjen som kostade 140 000 kronor fick stark kritik, men i vart fall då var Mats Berg nöjd med utfallet.
Nöjda med utfallet
Är ni nöjda med utfallet av de köpta tjänsterna?
– Vi är nöjda och har fått ut mycket. I vissa fall kanske man kunde önska ett större nationellt genomslag, exempelvis för att nå makthavare i Stockholm. Samtidigt är det svårt att mäta effekten, säger Mats Berg.
– Svårt att svara på. När det gäller Norrbotniabanan får vi fortsätta nöta på, men i övrigt av det jag känner till så svarar jag "Ja". Sedan förutsätter jag att de olika förvaltningarna vet vad de gör, säger Peter Roslund.
Förutom de köpta tjänsterna satsar kommunen också själv på information och kommunikation.
Det bör också tilläggas att i Dagens Samhälles undersökning ingår inte kommunala och landstingsägda bolag.
När det gäller landstingen satsar Norrbotten cirka en halv miljon på PR. Med det ligger man långt ner på listan.