Istället skickas fakturan ut två-tre veckor innan det nya avtalet börjar löpa då det i själva verket redan är för sent att säga upp det. Och eftersom företagen har avtalstider på upp till tre år, tvingas kunden då betala för något den inte vill ha i flera år, konstaterar Pettersson.
Drabbade kunder
KO-anmälan gäller två företag som tillhandahåller tjänsten att spärra kort, värdehandlingar med mera med ett telefonsamtal - företagen Spärrlinjen och Spärrservice.Båda företagen har kunder i Piteå som drabbats av att det är för sent att säga upp avtalet när fakturan kommer. Kunderna har då tagit kontakt med kommunens konsumentvägledning, som i sin tur KO-anmält fallen.
Med så långa avtalstider som upp till tre år har kunden i princip ingen möjlighet att själv bevaka när avtalet löper ut och när det måste sägas upp när fakturan inte kommer förrän det är för sent, skriver Siv Pettersson till KO.
Spärrlinjen har dessutom krav på skriftlig uppsägning av avtalet via brev eller fax senast två månader innan avtalet löper ut.