Från och med den första januari i år har Pireva infört ett nytt system vid olika driftstörningar.
– Det handlar mycket om att att kommunicera med fastighetsägarna. Tidigare har informationen bara legat ute på hemsidan, men nu får man reda på det via SMS också, säger Pirevas informatör Niklas Johansson.
Pireva kan genom en kartbild kartlägga och markera områden, vilket gör att de på ett snabbt sätt kan skicka ut servicemeddelanden till de kunder som berörs av till exempel vattenläckor och utebliven sophämtning.
Förutom SMS skickas även ett röstmeddelande till kunden via programmet UMS, som är ett säkerhetssystem för att varna befolkningen om driftstörningar.
– Vi har sopbilarna i Piteå. Tvingas vi ställa in en sophämtning på tisdag kan vi meddela att den kommer först på onsdag. Är det dåliga vägar och vi inte kan leverera soporna den dagen meddelar vi det till de fastighetsägare som det berör, säger Niklas Johansson.
Det nya systemet har medfört en minskad arbetsbelastning till deras kundservice, i och med att folk inte behöver ringa in varenda gång det har skett en driftstörning.
Som kund kan man även lägga till telefoner som är bundna till andra adresser. I en kundportal på företagets hemsida kan man lägga till sin jobbtelefon eller koppla telefonen till en sommarstuga om den är i ett område som täcks av Pireva.
Servicemeddelanden skickas inte ut till personer under 16 år. Det beror på att barn inte ska behöva få SMS i onödan.