PDOL satsar på grön el och krav-vatten

Lokalproducerad grön el och lokallevererat kommunalt vatten. Piteå dansar och ler satsar på miljö och kravmärkt i samband med årets festival.

Det blir Svevind som tillsammans med Umeå energi kommer att leverera grön vindkraftsel från Markbygden till Piteå dansar och ler 2009. PDOL vill fortsättningsvis förknippas med miljövänliga alternativ. (Arkivbild)

Det blir Svevind som tillsammans med Umeå energi kommer att leverera grön vindkraftsel från Markbygden till Piteå dansar och ler 2009. PDOL vill fortsättningsvis förknippas med miljövänliga alternativ. (Arkivbild)

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2009-07-17 06:00
Det blir vidkraft från Markbygden som svarar för strömförsörjningen i samband med PDOL 2009.
Detta trots att kommunen numera äger ett alldeles eget energibolag.
- Egentligen inte särskilt märkvärdigt. Vi har helt enkelt träffat en affärsöverenskommelse med Svevind där Umeå energi svarar för eldistributionen, berättar Jan Wimander, vd för PDOL.
Fem normalvillor
Men det finns förstås en uttalad målsättning att PDOL förknippas med miljövänliga alternativ.
- Visst är det så. Vi kommer att göra en utvärdering i höst av samarbetet, säger Wimander.
När det gäller elen lär det handla om åtskilliga kilowatt. Exakt hur stor åtgång vill han inte spekulera i.
- Samtliga tre stora scener omfattas plus tivolit. Det har talats om att det motsvarar årsförbrukningen av fem normalvillor, säger festivalgeneralen.
Det vill säga någonstans mellan 60 000 och 100 000 kilowatt.
Vattenbudskap
Huruvida det blir billigare än om det handlat om en annan leverantör vill han låta vara osagt.
- Som sagt, det här är en affärsuppgörelse som vi sen ska utvärdera. Det kan bli något dyrare, men det kan det samtidigt vara värt, resonerar Jan Wimander.
Ungefär så är hans tankegångar även när det gäller den särskilda vattenbar som kommer att finnas på partydäcket och som det kommunala vattenbolaget Pireva ansvarar för, men där även Vägverket och länsstyrelsen medverkar.
- Här handlar det om kravvatten, säger han.
Syftet med kampanjen “Varannan vatten" sägs vara att få festivalbesökarna att dricka alkohol på ett smartare sätt.
Målgruppen är också uttalad.
- Budskapet riktar sig till alla över 18 år och handlar inte om några pekpinnar. Vi vill snarare lyfta fram de positiva effekterna av att inte dricka för mycket, säger Jan Wimander.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om