Patienter nöjda med bemötande

Norrbottningarna ger gott betyg åt bemötandet på hälsocentralen. Det visar resultaten från Nationell Patientenkät.

Nöjda patienter. Patienter vid Furunäsets vårdcentral är nöjda med bemötandet vid läkarbesök.

Nöjda patienter. Patienter vid Furunäsets vårdcentral är nöjda med bemötandet vid läkarbesök.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2016-01-26 13:14

Primärvården har haft fokus på att förbättra patienters delaktighet och resultaten visar att Norrbotten nu ligger nu på riksnivå gällande patientens upplevelse av delaktighet i sin vård. Resultaten nationellt visar att män upplever att deras behov blivit tillgodosedda i större utsträckning än kvinnor, detta stämmer också i Norrbotten.

De sammanlagda resultaten från patientenkäten visar att Hortlax och Furunäsets hälsocentraler har högsta/bästa resultaten i Norrbotten. Strax efter kommer Sandens hälsocentral, Vårdcentral Norra Hamn och Grytnäs hälsocentral.

– Resultaten från den nationella patientenkäten är ett kvitto på hur väl vi lyckats i vårt arbete och att det är en viktig fråga för våra medarbetare, säger Ylva Sundkvist, divisionschef för närsjukvården.

Resultaten från Nationella patientenkäten visar att patienter är mindre nöjda med kontinuitet och koordinering. Detta gäller såväl nationellt som i Norrbotten. Det finns relativt stora skillnader mellan hälsocentraler när det gäller denna aspekt. "Stabil personalbemanning är en framgångsfaktor för att förbättra detta och en riktig utmaning för Norrbottens primärvård. Vården har alltid stått - och kommer alltid att stå - inför stora utmaningar med behov av utveckling och förbättringar. Ständiga förändringar är därför ett normaltillstånd. Hög kvalitet med nöjda patienter kostar inte mera pengar – men brister i kvalitet genererar höga kostnader, skriver landstinget i ett pressmeddelande.

Nationell Patientenkät är en av Sveriges största undersökningar där samtliga landsting och regioner deltar. Arbetet samordnas av Sveriges Kommuner och Landsting.

0911-645 17

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om