Videon är inte längre tillgänglig
Redan till hösten vill Lindbäcks bygg sätta spaden i jorden för 110 nya lägenheter på busstationsparkeringen.
Medborgarna har möjlighet att tycka till om detaljplanen som ställdes ut för granskning den 12 mars. Men redan nu står det klart att flera verksamheter är djupt oroliga.
– Det är bekymmersamt. Vi är två hälsocentraler med 16 000 patienter tillsammans som blir utan parkeringsplatser, säger Ronny Grundström, verksamhetschef vid Piteå hälsocentral.
112 allmänna parkeringsplatser försvinner när byggplanerna verkställs. Piteå kommun har tagit fram ett förslag om 135 nya ersättningsparkeringar. 70 av dem ligger vid bangården.
– Det är för långt för våra patienter. Vår hälsocentral har Norrbottens äldsta befolkningsunderlag och med det följer många med rörelseproblematik. Kan du inte gå 10 meter kan du inte gå 150 meter, säger Ronny Grundström.
Anledningen till att Piteå hälsocentral flyttade till gamla Åhlénshuset handlade till stor del om att få bättre tillgänglighet och Ronny Grundström kommer ihåg kaoset när parkeringshuset Stadsberget byggdes.
– Vi vet vilket problem det är att vara utan parkering. Det här måste lösas innan man sätter spaden i backen, säger han.
Även Cederkliniken med 10 000 listade patienter invänder mot planerna att ta bort parkeringarna vid busstationen.
– Vi har otroligt många patientbesök och många som kommer till oss har begränsad gångsträcka. Det här blir en försämring och risken är att det blir trafikkaos, säger Jörgen Boström, verksamhetschef på Cederkliniken.
Piteå näringsfastigheter, PNF, som äger gamla Åhlénshuset, kämpar för att hitta en lösning.
– Vi tycker det är jättebra att det byggs där, men vi opponerar oss mot att man inte bygger ett extra p-våning under för att återskapa de platser som försvinner, säger Nina Sjömark, marknadschef vid PNF.
PNF är inte nöjd med kommunens förslag om nya parkeringsplatser.
– Gunnars kiosk tycker vi är för långt bort. Då har man visat på ett förslag om att göra några parkeringsplatser där skategropen är idag. Det räcker inte, säger Nina Sjömark.
Dessutom har kommunen ritat in 32 nya parkeringsplatser på OK-tomten. Som PT har berättat ska macken flyttas och marken saneras.
– Det är ingenting som vi ser i närtid, och även om själva OK-macken försvinner så blir det inte så mycket extraplatser där. Näringsidkarna måste ha plats för besökarna också, säger Nina Sjömark.
AB Wallsténshus som äger busstationen skriver i ett yttrande till kommunen att det skulle få förödande konsekvenser om parkeringsplatserna försvinner.
"Vår farhåga är att förslaget om att ta bort parkeringsplatserna gör att det inte längre blir möjligt att bedriva en fungerande verksamhet i busstationsbyggnaden och på busstationsområdet", skriver Wallsténshus.
Enligt fastighetsägaren är det inte tillfredställande att hänvisa besökare till andra sidan Sundsgatan. Parkeringar söder om busstationsområdet ses inte heller som något fungerande alternativ.
– Det är bra att det byggs men man måste se över konsekvenserna. De förslagna ersättningsparkeringarna är inte bra, säger Thomas Wallstén till PT.
Liksom PNF skulle han vilja se ett underjordiskt garage för allmänna parkeringar.
– Det ursprungliga förslaget var att det skulle läggas en parkering under hela byggnaden. Det hade varit en godtagbar lösning, säger Wallstén.
joel.gustafsson@pt.se