Patient kräver skadestånd

Kampen för skadestånd för en patient som felbehandlades av en tandläkare under 2013, går vidare. Patienten har nu vänt sig till tandläkarens försäkringsbolag.

Skadestånd. En kvinna som felbehandlats av Stig Josbrant på tandteamet, vill ha skadestånd för det lidande hon fått utstå efter behandlingen. (Arkivbild)

Skadestånd. En kvinna som felbehandlats av Stig Josbrant på tandteamet, vill ha skadestånd för det lidande hon fått utstå efter behandlingen. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2016-10-02 16:29

I mars i år skrev Piteå-Tidningen om tandläkaren Stig Josbrant, som fick kritik av Institutionen för vård och omsorg, IVO, för fel i vården av en patient. Kritiken bestod bland annat i åsidosättande av patientsäkerhetslagen. En äldre kvinna hade sökt vård på Tandteamet eftersom hon hade problem i munnen. Behandlingstiden blev lång och kvinnan drabbades av svår värk, något som enligt kvinnan, fortfarande består. 2014 gjorde hon en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg.

Efter att ha gått igenom ärendet fattade IVO beslut om att rikta kritik mot Stig Josbrant för att bland annat "ha rotbehandlat tand utan att röntgenkontrollera djupet av rotkanalrensningen". Ett beslut som meddelades i mars 2016. Stig Josbrant krävde då att beslutet skulle omprövas, något som också görs av IVO, eftersom det inte finns någon annan instans som står över.

Krister Lundström, handläggaren på IVO, som jobbat med ärendet, säger att något nytt material inte inkommit från tandläkaren.

Kvinnan är nöjd över att tandläkaren får kritik för behandlingen. Hon kämpar nu för att få skadestånd för den sveda och värk hon haft efter behandlingen och fortfarande har. Hon har kontaktat tandläkarens försäkringsbolag som enligt kvinnan kommer att gå igenom ärendet.

– Jag är så trött på det här men känner ändå att man inte bara kan gå omkring och vara arg, utan att göra något. Den här behandlingen har kostat mig och mina anhöriga mycket.

Piteå-Tidningen har sökt Stig Josbrant för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om