Redan förra vintern tillverkade fabriken i Piteå en igloo av sin produkt kraftliner, ett kraftigt papper med hög andel nyfiber. Nu under SM-veckan fick man anledning att göra det igen.
– Vi ville på ett kreativt sätt visa att våra pappersprodukter tål snö, kyla, fukt och tyngd. Vi människor minns det visuella, berättar Lars Henriksson, chef för produktutveckling papper.
Igloon blev en succé och fabriken uppmärksammades internationellt för sin innovation. Nu har Smurfit Kappa byggt ännu en igloo. Årets upplaga kan du se på Lindbäcksstadion där den tjänar som hem till SM-veckans maskot, renen Reine.
Igloon som består av 800 wellpapplådor är 300 kilo tung, har en ytterdiameter på 4,2 meter och en generös höjd på 2,5 meter. Ingången är väl tilltagen för att passa en SM-maskot.
Efter SM-veckan fraktas konstruktionen tillbaka till fabrikens ”Experience Centre”, en mötesplats där såväl kunder och koncernkollegor som politiker och skolklasser ska kunna uppleva och lära sig mer om Smurfit Kappa Piteå. Experience Centre står klart för invigning under våren 2016.