Man kan utan överdrift säga att frilansjournalisten Carl-Magnus Helgegren fick ett internationellt genomslag när han tog sina söner till Västbanken.
Vid tisdagens frukostföreläsning på Krokodil fick åhörarna ta del av hans intressanta berättelse som publicerats i flera av världens största tidningar.
Men allting började hemma i Luleå vid köksbordet, när hans söner trånade efter ett krigsdataspel – Call of duty. Eftersom Carl-Magnus Helgegren är en berest man, var steget inte långt till att föreslå en resa till Västbanken och ockuperade Syrien, för att låta sönerna se vilka följder ett krig egentligen får. Alla kringeffekter som dataspelen inte visar såsom rädslor, förluster av anhöriga, smutsigt vatten och kontroller överallt... Dealen var att om de fortfarande var intresserade av krigsspelet när de återvände hem, så skulle de få köpa det.
Väl framme i Jerusalem fick pojkarna själva intervjua människor i ett flyktingläger i östra Jerusalem. De besökte också en klinik där barn i deras egen ålder dagligen kom in för att sys i huvudet, efter att ha blivit slagna av gevärskolvar.
Svalt blev hett
Storyn fick ett svalt mottagande i Norrbotten. Men genom sociala medier blev hans familjeresa till Västbanken och ockuperade Syrien spridd över hela världen. Han medverkade i bland annat BBC World, The Australian, The Times, Russia Today, China Daily news.
Men han är inte odelat positiv till vad sociala medier gör med människor. Det är nu ett år sedan han stängde sitt Facebook-konto.
– Sociala medier är lite av ett monster. De tar för mycket tid och tar även fram det sämsta hos mig.
Han berättar att han tillbringade alldeles för mycket tid på meningslös läsning om bakade bullar, utlandsresor och middagar som andra lagt upp.
– Hur kan folk säga att de inte har tid med sina barn eller att träna, när de tillbringar i snitt 49 minuter dagligen på Facebook och 119 minuter framför tv:n?
Mediavecka
Föreläsningen var en i raden av arrangemang som Norrbotten Media Week erbjuder för att lyfta fram den norrbottniska kreativiteten och inspirera till nya idéer och projekt. Under veckan arrangeras filmvisningar, konserter, evenemang och föreläsningar på kulturscener och mötesplatser. Initiativet kommer från den kreativa näringen i Piteå och Luleå.