Det är ks (kommunstyrelsen) och kf (kommunfullmäktige) som kanske redan i mars fattar beslut för hur framtidens parkering i centrala Piteå ska se ut. Om ett beslut fattas under våren så kan det vara skarpt läge någon gång i höst.
PT har i en rad artiklar berättat om de planerade förändringarna och det är uppenbart att parkeringsfrågan engagerar Piteborna. P-skivan har blivit något av en symbol i debatten. På tisdagen kallade Brith Fäldt (V), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden till presskonferens tillsammans med trafikingenjören Kjell Norberg och Johan Wirtala, avdelningschef Fysisk planering.
Att ta bort p-skivan i dess nuvarande form och istället ta betalt under dagtid (10.00–16.00 vardagar och 10.00–14.00 lördagar) i centrala Piteå är alltså utgångspunkten i den fortsatta processen. En inriktning som inte gillas av alla.
– Det finns ett motstånd, men vi vet inte om handlarna har hela bilden och förstått varför det här nödvändigt. Nu får vi se vad den kommande dialogen ger, säger Brith Fäldt.
Ett grundproblem i parkeringssituationen är att många nyttjar p-platserna på ett felaktigt sätt och genom att fuska med p-skivan upptar platser hela dagen.
– Vi har 1 300 p-platser idag, men vi uppskattar att uppåt 400 platser missbrukas. Med betalning en begränsad tid av dagen så tror vi att det går att få bukt med det problemet. Då får vi ett bättre flöde på våra parkeringar och det tror vi gynnar handlarna, säger Kjell Norberg.
Norberg påpekar att förslaget innebär att en stor del av dygnet blir helt fri. Det behövs ingen p-skiva före klockan 10.00 eller efter 16.00 vardagar (14.00 lördagar).
– Vi tror att många handlar efter jobbet och då går det alltså att parkera gratis.
Kombinationen fria p-tider vissa delar av dygnet och betalningar andra delar innebär att p-skivan inte fungerar. Däremot kan den enskilde sköta sitt parkeringsbehov via app eller kontokort.
– En digital lösning gör det också lättare för oss att göra tillfälliga ändringar exempelvis vid större evenemang, säger Johan Wirtala.
Nu ska alltså p-frågan diskuteras med handlare och fastighetsägare. Den 20 februari ska samhällsbyggnadsnämnden beslutade förslag tillsammans med inkomna synpunkter skickas till ksapu (kommunstyrelsens arbets- och personalutskott). Om det rullar på väntas beslut i ks 27 februari (alternativt 3 april) och vidare till kommunfullmäktige 13 mars (alternativt 24 april).
– P-frågan engagerar, men vi måste hitta helhetslösningar. För vi kan inte bygga fler p-platser i stan, säger Johan Wirtala.