Oro för ökade trafikproblem pÄ Nolia

Kommunen vill flytta sitt vaktmÀsteri till Bryggans gamla lokaler pÄ Nolia. SamhÀllsbyggnadsnÀmnden har gett klartecken trots protester frÄn sÄvÀl trafikenheten som planeringenheten.

Hit, till Bryggans tidigare lokaler i Noliahall 3 ska fastighets- och serviceförvaltningens vaktmÀsterienhet flytta med 30 medarbetare och 26 fordon. Men först ska lokalerna byggas om till en kostnad av en miljon kronor.

Hit, till Bryggans tidigare lokaler i Noliahall 3 ska fastighets- och serviceförvaltningens vaktmÀsterienhet flytta med 30 medarbetare och 26 fordon. Men först ska lokalerna byggas om till en kostnad av en miljon kronor.

Foto: Jenny Lindhammar

PiteÄ2021-03-17 20:00

I dag huserar vaktmÀsteriet i en lokal pÄ baksidan av Christinaskolan i nÀrheten av Norrmalmias sporthall. I början av nÀsta Är ska byggnaden rivas som ett led i Christinaprojektet och dÀrför behövs nya lokaler. Fastighets- och serviceförvaltningen vill bygga om Bryggans tidigare lokaler pÄ Nolia och flytta verksamheten dit. Nu har de fÄtt ett tillfÀlligt bygglov av samhÀllsbyggnadsnÀmnden.

– Det ger oss tid att hitta en lĂ„ngsiktig lösning, sĂ€ger Kerstin Albertsson BrĂ€nn, avdelningschef Fastigheter.

Ombyggnadskostnaden berĂ€knas till en miljon kronor. Är det rimligt att lĂ€gga ner det pĂ„ en tillfĂ€llig lösning?  

– Hyreskostnaden Ă€r lĂ„g dĂ„ fastigheten ingĂ„r i vĂ„rt eget bestĂ„nd, slĂ„r man ut en miljon pĂ„ fem Ă„r blir det absolut en rimlig kostnad jĂ€mfört med om vi skulle ha hyrt lokal av en extern aktör. 

SamhÀllsbyggnadsförvaltningens trafikenhet Àr dock kritisk till flytten av vaktmÀsteriet och den ökade trafikmÀngd i omrÄdet som bygglovet medför. VaktmÀsteriet har 26 fordon i sin park och trafikmÀngden vÀntas öka med 350 "fordonsrörelser" per dag. "Ur framkomlighets-, tillgÀnglighets och trafiksÀkerhetssynpunkt Àr det olÀmpligt att trafikflödena ökar, exempelvis försÀmras barns möjlighet till sÀkra skolvÀgar", menar trafikenheten.

Kerstin Albertsson BrĂ€nn framhĂ„ller att verksamheten inte kommer att anvĂ€nda Kyrkbrogatan utan köra in frĂ„n Olof Palmes vĂ€g via Arenagatan och runt Noliahallarna. 

SamhĂ€llsbyggnadsförvaltningens planeringsenhet har ocksĂ„ motsatt sig ett bygglov. 

– Även om det Ă€r ett tillfĂ€lligt bygglov ser vi en risk att verksamheten kan bli permanent eftersom man lĂ€gger ner mycket pengar pĂ„ en ombyggnation, sĂ€ger samhĂ€llsutvecklare Anna Stamblewski som ocksĂ„ tycker det Ă€r olĂ€mpligt att bevilja bygglov innan planen för hela NördfjĂ€rdenomrĂ„det Ă€r klar.

– I arbetet med planen har det tydligt framkommit att medborgarna vĂ€rdesĂ€tter omrĂ„det. Man Ă€r rĂ€dd om de fina ytorna och uttrycker en oro över förhastade beslut kring vilka verksamheter som ska tillĂ„tas.

Planeringsenheten konstaterar att "MÄnga av PiteÄs mest centrala och vattennÀra lÀgen har upplÄtits till industri och industrirelaterad verksamhet samt trafikleder och jÀrnvÀgsspÄr. NördfjÀrden Àr en lugn och grön oas bara ett stenkast frÄn centrum och bör sÄ förbli".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!