Turerna kring mitträcke på E4 har varit många. Efter ett flertal allvarliga olyckor, några med dödlig utgång, är det nu nära en byggstart på sträckan mellan Boviken och Rosvik. I juni sätts spaden i jorden för den första etappen, den mellan Ladrike i Norrfjärden och norra infarten till Rosvik.
150 miljoner satsas
Eftersom E4 är Trafikverkets väg, är det också Trafikverket som ansvarar för projektet. Totalt satsas 150 miljoner kronor på ny beläggning, planskilda korsningar, anslutningar, mitträcken, broar och tunnlar.
Kommunen har bidragit med önskemål om goda lösningar för de boende beträffande bland annat god framkomlighet och säkra passager över/respektive under E4 samt kompletterande gång- och cykelvägar.
Säkrare för bilister
Det sistnämnda har också fått en del boende i norrbyarna att reagera. Se artikel intill.
Andreas Asplund är projektledare vid Trafikverket. Han säger att etappen Ladrike – Rosvik kräver färre komplicerade lösningar med påfarter och korsningar och därför kommer att gå relativt snabbt att bli klar med. Slutdatum är satt till oktober 2013. Men samtidigt som sträckan blir säkrare för bilister blir den betydligt farligare för cyklister som färdas mellan Norrfjärden och Rosvik.
Cykla på E4
– För att cykla till Rosvik från Norrfjärden måste man ut på E4 och det är ju inte bra. Att cykla på E4 med mitträcke är tillåtet men det blir ju ännu farligare än det är idag, säger Andreas Asplund, som berättar att man håller på att titta på en lösning.
Han förklarar att fram till Harrbäcken går det att ta alternativa, redan befintliga vägar, men att det från Harrbäcken till Rosvik, en sträcka på tre kilometer, inte finns någon bra lösning än.
Varför bygger man inte bara en cykelväg parallellt med E4 fram till Rosvik?
– Det är en kostnadsfråga. Det skulle kosta ytterligare nio miljoner att bygga en cykelväg för de tre kilometer där vi inte har någon lösning idag. Dessutom saknas en del tillstånd från markägare i området.
Stora förändringar
Den andra etappen som går mellan Boviken (där motorvägen slutar) och Ladrike är enligt Andreas Asplund svårare att få till eftersom den innehåller flertalet anslutningar, kommer att få planskilda korsningar och kräver alternativa gång- och cykelvägar.
– Det blir stora förändringar i Norrfjärden, Kopparnäs och Bertnäs, där planskilda korsningar, broar över och tunnlar under ska möjliggöra att folk kan passera E4 på ett säkert sätt, säger Andreas Asplund.