Ölfesten tillbaka – följer upp succén med ny festival

Förra årets ölfestival blev en succé på en skala som arrangören This is how inte hade vågat räkna med. Nu följer man upp framgångskonceptet med nya artister, större område och fler inbjudna bryggerier.

Piteåbryggeriet This is how följer upp förra årets välbesökta ölfestival med en ny upplaga. Helgen 1-2 augusti slår man upp portarna och besökarna kommer att kunna botanisera bland både underhållning och spännande ölsorter.

Piteåbryggeriet This is how följer upp förra årets välbesökta ölfestival med en ny upplaga. Helgen 1-2 augusti slår man upp portarna och besökarna kommer att kunna botanisera bland både underhållning och spännande ölsorter.

Foto: Simon Olofsson

Piteå2025-05-26 20:30
  • Piteåbryggeriet "This is how" planerar att följa upp förra årets framgångsrika ölfestival med en ny festival den 1-2 augusti.
  • Festivalen kommer att inkludera fler bryggerier och ölsorter, med målet att erbjuda cirka 120 olika öl att prova.
  • Förutom öl kommer festivalen också att erbjuda underhållning, med artister som Brolle och Zacke på scenen.

När Piteåbryggeriet This is how ifjol anordnade den första upplagan av ölfestivalen This is how beerfest hade man ingen aning om att konceptet skulle få ett så stort genomslag.

– Vi hade inga förhoppningar, vi visste inte om det skulle komma tio pers eller tusen. Vi ville bara att fokus skulle vara på att få hit en massa intressanta bryggerier, bra street food och sedan komplettera med musik, säger vd:n Fredrik Nilsson.

PT träffar bryggeriets vd Fredrik Nilsson samt ölchefen Gustaf Ahlin för att höra hur det tänker följa upp förra årets succé. Då besökte runt 2 500 personer mässan, långt fler än arrangörerna själva föreställt sig. Såpass många att den medtagna ölen höll på att ta slut redan första kvällen.

– Det blev ingen lapp på luckan, men det var mäktigt att se hur mycket folk det var redan fredag kväll. Gustaf kom och sa att ”ölen håller på att ta slut”. Bryggerierna som kom hit fick ju en chock över hur bra uppslutning det blev. Vi har ju ett bryggeri här så självklart har vi ju öl att sälja, men visst var det roligt med uppslutningen, minns Fredrik Nilsson.

Fredrik Nilsson, vd Taps& och delägare i Piteåbryggeriet This is how.
Fredrik Nilsson, vd Taps& och delägare i Piteåbryggeriet This is how.

Nu följer man upp succén med ny festival. Helgen den 1–2 augusti slår man upp portarna till bryggeriområdet på Backen. Gustaf Ahlin berättar att konceptet är detsamma, men att man utvidgar med fler bryggerier och fler öl.

– Jag vill gärna visa norra Sverige den typ av festivaler vi själva får åka på ute i Europa. Vi vill ta inspiration från det andra gör och visa upp här hemma. Det är hela målet. Vi ville bara att fokus skulle vara på att få hit en massa intressanta bryggerier, bra street food och sedan komplettera med musik, säger han och fortsätter:

– I år kommer vi att lägga till några fler bryggerier och framförallt kommer vi att lägga till fler ölsorter. Vi siktar på att det ska finnas runt 120 olika öl att testa. Precis som förra året blir det en blandning mellan nationella och internationella bryggerier. Vi kommer också att förändra lite på området, framförallt för att göra det lättare med mathantering och minska köerna. Därför blir det också ett större område.

Gustaf Ahlin, ölchef på This is how.
Gustaf Ahlin, ölchef på This is how.

Både Fredrik Nilsson och Gustaf Ahlin trycker på att ölfestivalen är tänkt att vara just en festival. Inte en mässa. Därför sätter man stort fokus även på underhållning. Förra året stod Euskefeurat och Trainspotters för underhållningen. I år har man bokat Brolle som på fredagen uppträder tillsammans med Mimmi Werner och på lördagen blir det Luleårapparen Zacke som intar scenen.

– Vi vill fortsätta med musiken. Förra året körde vi Euskefeurat för en lite äldre målgrupp och Trainspotters för en yngre, så vi gör något liknande i år. På fredag blir det Brolle och Mimmi Werner med fokus på lite rock n roll, och på lördagen kör Zacke med fullband. Han är från Luleå och det blir en bra koppling till norr. Vi snålar inte heller på scenen, vi bygger en riktigt stor scen.

Trots en tydlig profilering mot just öl säger Fredrik Nilsson och Gustaf Ahlin att förra årets tillställning rent ordningsmässigt blev mycket lugn.

– Det var en otroligt härlig stämning. Av alla de tusentals personer som besökte oss tror jag bara vi fick avvisa en person som var för onykter. Både bryggeripersonalen och våra vakter var väldigt nöjda, säger Fredrik Nilsson.

Kommer ölen att räcka den här gången då?

– Haha ja. Till saken hör att vi köpte in samma mängd som brukar gå åt i sådana här sammanhang. Det gick mer än vi hade räknat med. Men det är inga problem, vi köper in mer. Det är inte svårare än så, säger Gustaf Ahlin.

– Det kommer inte att ta slut i år, säger Fredrik Nilsson.

I år utökar man festivalområdet för att förenkla mathantering och minska köer.
I år utökar man festivalområdet för att förenkla mathantering och minska köer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!