Man döms efter den allvarliga båtkollisionen på Inrefjärden

Den dramatiska båtkollisionen i somras, där en man i 70-årsåldern fick livshotande skador, har fått sitt rättsliga efterspel.
En man i 30-årsåldern som anses har orsakat olyckan döms till skyddstillsyn med 60 timmars samhällstjänst samt 95 000 kronor i skadestånd.

Kollisionen mellan de två båtarna på Inre fjärden blev kraftig. En man i 70-årsåldern som satt på förarplats i den ena båten fick livshotande skador. (Arkivbild)

Kollisionen mellan de två båtarna på Inre fjärden blev kraftig. En man i 70-årsåldern som satt på förarplats i den ena båten fick livshotande skador. (Arkivbild)

Foto: Per Sandberg

Piteå2025-02-27 17:22

Nyheten i korthet

  • En man i 30-årsåldern döms för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada efter en allvarlig båtkollision på Inre fjärden förra sommaren.
  • Mannen döms till skyddstillsyn med 60 timmars samhällstjänst och 95 000 kronor i skadestånd till en man i 70-årsåldern som fick livshotande skador i kollisionen.
  • Tingsrätten baserade sin dom på tekniska bevis, inklusive GPS-data, och konstaterade att den yngre mannen körde för fort och inte höll tillräcklig uppsikt över sjötrafiken.

De två sällskapen hade varit på Fingermanholmen den aktuella kvällen förra sommaren, men på olika sidor av ön. 

På väg tillbaka skedde den kraftiga kollisionen mellan båtarna och tingsrätten konstaterar att ingen av de inblandade har kunnat lämna några närmare uppgifter om varför krocken inträffade.

undefined
Ett stort räddningspådrag fanns på plats vid Västra kajen efter båtolyckan. (Arkivbild)

Domstolen har litat mycket på den tekniska bevisningen i fallet. Undersökning av de inblandade båtarna visar enligt domstolen att den yngre mannen körde in i den äldre mannens båt snett bakifrån på höger sida. 

Mannen i 70-årsåldern satt i förarsättet och fick allvarligast skador på kroppens högra sida. Hans fru som åkte med i båten berättar i förhör att mannen var avsvimmad i flera minuter. Hans skador var livshotande och han vårdades för skallskador, frakturer i ansikte och nyckelben samt flera frakturer i bröstbenet under lång tid efter olyckan.

Tingsrätten konstaterar vidare att GPS-utdrag visar att den yngre mannens båt höll en hastighet på cirka 26 knop före kollisionen, vilket överensstämmer med hans egna uppgifter. Den äldre mannen körde enligt domstolen betydligt saktare, sannolikt 18–19 knop.

undefined
Åklagaren Joseph Ricken åtalade en man i 30-årsåldern för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada. (Arkivbild)

Åklagaren Joseph Ricken åtalade mannen i 30-årsåldern för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada samt brott som skett vid ett annat tillfälle.

"XX har vid förande av motorbåt brustit i gott sjömanskap till förekommande av sjöolycka då han med hänsyn till bländande sol framfört båten i för hög hastighet och därutöver inte hållit tillräckligt noggrann uppsikt över övrig sjötrafik", skriver åklagaren enligt domen.

Den yngre mannen har förnekat vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada. Han har uppgett att han inte har brustit i gott sjömanskap och vållat olyckan. 

Mannen säger i förhör att han inte blivit bländad av solen eller framfört båten i för hög hastighet och han har hållit tillräckligt noggrann uppsikt över övrig sjötrafik. 

undefined
Luleå tingsrätt gick på åklagarens linje och dömde mannen i 30-årsåldern till skyddstillsyn med 60 timmars samhällstjänst samt 95 000 kronor i skadestånd till den äldre mannen.

Han motsätter sig att betala skadestånd till den äldre mannen, men kan tänka sig att betala för skador på den andres båt.

Tingsrätten anser sammantaget att mannen i 30-årsåldern brustit i gott sjömanskap då han, med hänsyn till bländande sol, kört i för hög fart och därtill inte hållit tillräckligt noggrann uppsikt.

Domstolen dömer honom för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada. Påföljden blir skyddstillsyn med 60 timmars samhällstjänst samt 95 000 kronor i skadestånd till den äldre mannen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!