De två sällskapen hade varit på Fingermanholmen den aktuella kvällen förra sommaren, men på olika sidor av ön.
På väg tillbaka skedde den kraftiga kollisionen mellan båtarna och tingsrätten konstaterar att ingen av de inblandade har kunnat lämna några närmare uppgifter om varför krocken inträffade.
Domstolen har litat mycket på den tekniska bevisningen i fallet. Undersökning av de inblandade båtarna visar enligt domstolen att den yngre mannen körde in i den äldre mannens båt snett bakifrån på höger sida.
Mannen i 70-årsåldern satt i förarsättet och fick allvarligast skador på kroppens högra sida. Hans fru som åkte med i båten berättar i förhör att mannen var avsvimmad i flera minuter. Hans skador var livshotande och han vårdades för skallskador, frakturer i ansikte och nyckelben samt flera frakturer i bröstbenet under lång tid efter olyckan.
Tingsrätten konstaterar vidare att GPS-utdrag visar att den yngre mannens båt höll en hastighet på cirka 26 knop före kollisionen, vilket överensstämmer med hans egna uppgifter. Den äldre mannen körde enligt domstolen betydligt saktare, sannolikt 18–19 knop.
Åklagaren Joseph Ricken åtalade mannen i 30-årsåldern för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada samt brott som skett vid ett annat tillfälle.
"XX har vid förande av motorbåt brustit i gott sjömanskap till förekommande av sjöolycka då han med hänsyn till bländande sol framfört båten i för hög hastighet och därutöver inte hållit tillräckligt noggrann uppsikt över övrig sjötrafik", skriver åklagaren enligt domen.
Den yngre mannen har förnekat vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada. Han har uppgett att han inte har brustit i gott sjömanskap och vållat olyckan.
Mannen säger i förhör att han inte blivit bländad av solen eller framfört båten i för hög hastighet och han har hållit tillräckligt noggrann uppsikt över övrig sjötrafik.
Han motsätter sig att betala skadestånd till den äldre mannen, men kan tänka sig att betala för skador på den andres båt.
Tingsrätten anser sammantaget att mannen i 30-årsåldern brustit i gott sjömanskap då han, med hänsyn till bländande sol, kört i för hög fart och därtill inte hållit tillräckligt noggrann uppsikt.
Domstolen dömer honom för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada. Påföljden blir skyddstillsyn med 60 timmars samhällstjänst samt 95 000 kronor i skadestånd till den äldre mannen.