Idag sker ett anlöp till Piteå varannan vecka..
– Det handlar om lossning av containrar med gods, och tomma containrar som kan fyllas för vidare transport, och lastning, säger Ulrika Nilsson, vd vid Piteå hamn.
Nu utökas den trafiken till ett anlöp varje vecka där rederiet utökar slingan från Finland till Antwerpen. Nu läggs Hamburg och Bremerhaven in i turlistan.
Ulrika Nilsson ser stora möjligheter med containertrafiken.
Visat stort intresse
– Nu handlar det om att marknadsföra detta i regionen. Vi har tidigare haft informationsmöten där företag och industri visat stort intresse, säger hon.
Idag fraktas mest skogsprodukter i de 7000-tonnare som kommer till Piteå, men Nilsson pekar på att det finns stora möjligheter att frakta annat slags gods.
– Man kan stoppa mycket i en container, säger Ulrika Nilsson, som säger på sikt finns potential att sätta in större fartyg.
Ola Isaksson är affärsområdeschef för stuveribolaget Shore Link som sköter lossning och lastning i Skellefteå, Piteå, Luleå och Kalix. Han säger att den utökade trafiken betyder mycket för Shore Link.
– Det har redan givit fyra nya arbetstillfällen och detta är förstås jätteviktigt eftersom vi är ett logistikföretag, säger Ola Isaksson.
Idag har Shore Link 240 anställda.
Returfiber och papper
I dagsläget går verksamheten ut på att lossa och lasta 50 containrar vid varje fartygsanlöp där båten exempelvis kan föra med sig returfiber till kraftlinerfabriken Smurfit Kappa. När containern töms kan den fyllas på med kraftliner. Idag kör så kallade rorofartyg det mesta av Smurfits papper men det behövs komplement i frakterna och där kommer containerfartygen in i bilden. Shore Link:s affärområdeschef ser en växande marknad för frakterna, men tror inte på tätare trafik än varje vecka.
– Nej, men däremot kommer fartygen att bli större och det beror bland annat på EU:s svaveldirektiv om lägre halt svavel i bränslet. Det kommer att ställa krav på större fartyg som kan lasta mer, säger Ola Isaksson,