Den nya lagen som började gälla den 1 juli 2014 har tillkommit för att komma åt så kallade bilmålvakter. En bilmålvakt är en person utan tillgångar som står registrerad som ägare, samtidigt som den verkliga ägaren struntar i att betala p-avgifter, trängselskatt och fordonsskatt.
Det finns bilmålvakter som står som ägare till tusentals fordon och vid årsskiftet låg de fordonsrelaterade skulderna i landet på cirka 1,6 miljarder kronor.
– Den nya lagen är ett sätt att komma åt det här problemet som har växt till ett samhällsproblem, säger Jennifer Troeng.
Gamla skulder
Som köpare av en begagnad bil blir det alltså extra viktigt att kontrollera om det finns skulder knutna till fordonet.
– Som köpare har man ju undersökningsplikt när det gäller fordonets fysiska status. Nu tillkommer att man måste kolla eventuella skulder också.
Som bilköpare riskerar jag alltså att bli ansvarig för skulder som tidigare ägare dragit på sig?
– Ja, så är det. Skulderna kopplas till fordonet i stället för ägaren.
Måste kolla
Ett problem är att det inte är så enkelt att ta reda på skuldbilden. Man kan ringa till Transportstyrelsen och Kronofogdemyndigheten, men det finns inga garantier för att skuldbilden är 100-procentigt riktig.
– I första hand ska man ju fråga säljaren om det finns skulder kopplade till bilen, men vi är medvetna om att bilköpare kan råka illa ut och i görligaste mån kommer vi att stödja bilköpare som hamnar i krångliga situationer, säger Jennifer Troeng.
Transportstyrelsen jobbar med att göra det enklare för privatpersoner att kontrollera en bils skuldbild. Man kan tycka att det borde vara gjort innan den nya lagen började gälla.
– Vi jobbar med ett snabbt och enkelt webbverktyg, men vi kan samtidigt inte bryta mot personuppgiftslagen, säger Troeng.
Enklare för Kronofogden
Den nya lagen innebär att det blir enklare för Kronofogden att beslagta ett fordon med obetalda fordonsrelaterade skulder och sedan sälja det.
Dessutom har kommunerna rätt att flytta felparkerade bilar om dess ägare har skulder för parkeringsböter på över 5 000 kronor. Först när skulderna är betalda får ägaren tillbaka sitt fordon.
De nya reglerna gäller bara skulder som uppkommit efter den 1 juli 2014.
– Det blir ett större egenansvar för bilköparen, men än har vi inte sett några effekter av de nya reglerna, säger Johan Krantz på Kronofogdemydigheten.